maandag, 06 juli 2015 07:01

New Horizons hervat op 7 juli haar wetenschappelijke missie na systeemanomalie

(1 Stem)
New Horizons hervat op 7 juli haar wetenschappelijke missie na systeemanomalie

Goed nieuws voor de ruimtesonde New Horizons, na een systeemanomalie op 4 juli kan het haar wetenschappelijke missie terug aanvatten vanaf 7 juli en blijft het zo op koers voor de flyby op 14 juli.

Na grondig onderzoek is gebleken dat de er geen hardwarematige of softwarematige fouten hebben voorgedaan op de ruimtesonde en deze dus in perfecte gezondheid verkeerd. Het probleem bleek veroorzaakt te worden door een moeilijk te detecteren fout in de timing van de opdrachtenreeks om zich voor te bereiden op de flyby. Er zijn geen gelijkaardige opdrachten meer uit te voeren tijdens de rest van de missie waardoor het probleem zich normaal niet meer zal voordoen.

De voorbereidingen zijn intussen volop aan de gang om de wetenschappelijke missie terug te hervatten op 7 juli en de hele geplande flyby van 14 juli zoals gepland uit te voeren. De anomalie beïnvloed niet de primaire wetenschappelijke doelen en een verwaarloosbaar effect op andere kleinere doelen. New Horizons bevindt zich op meer dan 4,9 miljard kilometer van de Aarde, de radiosignalen die met de snelheid van het licht reizen hebben nog steeds meer dan 4,5 uur nodig om bij de ruimtesonde aan te komen.

De Britse astronoom van Duitse afkomst William Herschel ontdekt voor het eerst de centrale ster in de planetaire nevel NGC 1514 die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt. Deze nevel is ook gekend onder de naam 'Crystal Ball Nebula'.

De planetaire nevel NGC 2438 in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) heeft een schijnbare helderheid van magnitude van 10.8. Deze mooie nevel ligt vlakbij het Messierobject M46 maar de ster die…