zondag, 24 februari 2013 12:00

Europa en Amerika gaan Didymos beschieten

(1 Stem)
NASA's Deep Impact ruimtesonde liet in 2005 een projectiel inslaan op de komeet Tempel 1 NASA's Deep Impact ruimtesonde liet in 2005 een projectiel inslaan op de komeet Tempel 1 Foto: NASA / JPL

Europese en Amerikaanse wetenschappers hebben de kleine dubbelplanetoïde Didymos uitgekozen als reisdoel voor het prestigieuze AIDA-project. AIDA staat voor 'Asteroid Impact Deflection Assessment' en moet wetenschappers meer inzicht geven over het doen afbuigen van banen van planetoïden. Dergelijke technieken zijn één van de meest bestudeerde aangezien deze in de toekomst ooit kan gebruikt worden om de Aarde te beschermen tegen inslagen van planetoïden.

Het AIDA-project zal bestaan uit twee ruimtetuigen. De Amerikaanse Double Asteroid Redirection Test (DART) ontwikkeld door het Johns Hopkins’ Applied Physics Laboratory en de Europese Asteroid Impact Monitor (AIM). Terwijl DART eigenlijk een zwaar projectiel is dat met een snelheid van 6,25 kilometer per seconde op de kleinste van de twee planetoïden zal worden afgeschoten, moet AIM metingen verrichten over het effect en de gevolgen van de botsing. Wetenschappers vermoeden dat de impact gevolgen zal hebben op de twee ruimterotsen en op hun baan om de Zon. Aangezien de kracht van de impact van DART op de planetoïde te vergelijken is met dat van een botsing tussen twee grote ruimtetuigen hopen onderzoekers en ingenieurs ook hierover meer te leren zodat men in de toekomst nauwkeurige computermodellen kan opstellen. De twee planetoïden die werden uitgekozen voor het AIDA-project hebben elk een afmeting van ongeveer 800 meter en 150 meter en bestaan vermoedelijk uit zeer poreus materiaal. De kleinste van de twee planetoïden draait om de 11,9 uur om de grootste. Indien alles verloopt volgens schema moet de AIDA-missie doorgaan in 2022. In dat jaar nadert Didymos de Aarde tot op een afstand van 'slechts' elf miljoen kilometer.

AIDA