Artistieke impressie van Galileo navigatiesatellieten in de ruimte
Foto: OHB System

Europa heeft op vrijdag 22 augustus 2014 twee Galileo-navigatiesatellieten succesvol in de ruimte gebracht. Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana vertrokken de kunstmanen om 14u27 Belgische tijd aan boord van een Sojoez draagraket die het duo enkele uren later uitzette in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 23 522 kilometer.

Dit was de zesde maal dat een Russische Sojoez draagraket werd gelanceerd vanop de Europese lanceerbasis in Zuid-Amerika. Europa investeerde 800 miljoen dollar in dit gloednieuw Sojoez-lanceercomplex dat in 2011 voor het eerst werd gebruikt. De reden waarom men heeft gekozen voor het Centre Spatial Guyanais (CSG) als nieuwe thuisbasis voor de Russische Sojoez is omdat deze locatie veel dichter bij de evenaar ligt waar de draaisnelheid van de Aarde het hoogst is. Een raket die vanop de evenaar gelanceerd wordt, heeft dus een grotere beginsnelheid waardoor deze zwaardere vrachten kan lanceren. In het geval van de Russische Sojoez-raket kan deze vanuit Frans-Guyana bijna drie ton in een geostationaire overdrachtbaan brengen in plaats van 1,7 ton vanuit Bajkonoer of Plesetsk. Rusland hoopt op deze manier de Sojoez-raket meer te kunnen gebruiken voor commerciële missies. Voor het Europese lanceerbedrijf Arianespace, die alle lanceringen in Frans-Guyana verzorgt, was de komst van de Russische Sojoez-draagraket van zeer groot belang aangezien het bedrijf nu diensten kan aanbieden voor het lanceren van zowel zware, middelzware alsook lichte vrachten. Om de twee nieuwe Galileo-satellieten tot op een hoogte van 23 522 kilometer te kunnen brengen, werd de Fregat-rakettrap tweemaal gedurende enkele minuten tot ontbranding gebracht. Uiteindelijk werden de twee Europese navigatiesatellieten 3 uur en 47 minuten na de start van de lancering uitgezet in de juiste baan om de Aarde. Onderaan dit artikel kan u de videobeelden van deze lancering herbekijken!

Eerste Full Operational Capability satellieten

De twee Galileo-navigatiesatellieten hebben elk een gewicht van 730 kilogram en werden gebouwd door het Duitse bedrijf OHB System in samenwrking met het Britse bedrijf Surrey Satellite Technology Limited (SSTL). Beide satellieten zijn 2,5 meter lang en hebben met opengevouwen zonnepanelen een spanwijdte van 14,7 meter. Deze zonnepanelen kunnen 1,4 kilowatt aan energie leveren waardoor deze satellieten een geschatte levensduur hebben van twaalf jaar. Dit zijn de eerste twee Galileo-navigatiesatellieten deel uitmaken van de 'Galileo-Full Operational Capability' (FOC) fase dat als doel heeft de eerste veertien volledig operationele Galileo-satellieten in de ruimte te brengen. Deze eerste twee FOC-satellieten kregen de bijnamen 'Doresa' en Milena' en werden genoemd naar twee kinderen uit Duitsland en Estland die in 2011 een wedstrijd hadden gewonnen. Ook de volgende Galileo-satellieten zullen namen krijgen van Europese kinderen. In 2005 en 2008 werden twee 'Galileo In-Orbit Validation Element' (GIOVE) satellieten in de ruimte gebracht die werden gebruikt als testplatform om het navigatiesysteem en zijn grondapparatuur zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en te testen. Europa lanceerde in oktober 2011 vervolgens de eerste twee 'Galileo In-Orbit Validation' (IOV) satellieten waarna in oktober 2012 nog eens twee IOV-satellieten in de ruimte werden gebracht. Met de vier IOV-satellieten wou men het Europese navigatiesysteem een laatste maal valideren en aanpassen waar nodig alvorens men zou overgaan tot de Full Operational Capability (FOC) fase. De eerste twee fasen waren van cruciaal belang indien men van start wou gaan met het verder uitbouwen van het Europese navigatienetwerk. In november 2014 wil men nog eens twee FOC-satellieten in de ruimte brengen. Wanneer de Full Operationel Capability (FOC) fase zal zijn afgerond, zal het navigatiesysteem bestaan uit 27 operationele satellieten en drie reservesatellieten. Alle Galileo-navigatiesatellieten zullen zich in drie cirkelvormige banen om de Aarde bevinden onder een hoek van 56 graden ten opzichte van het evenaarsvlak. Door het grote aantal satellieten, de positie, en de reservesatellieten moet het systeem buitengewoon betrouwbaar worden.

Galileo satellietenDe eerste twee Galileo FOC-satellieten worden klaargemaakt voor hun lancering - Foto: Arianespace

Galileo: een werk van lange adem

De realisatie van het Europese Galileo-navigatienetwerk is een werk van lange adem. Nadat Europese staats- en regeringsleiders in 1999 officieel groen licht gaven voor dit ambitieuze project ging pas negen jaar later de Europese Commissie en het parlement akkoord over de financiering van een eigen navigatiesysteem. Door ondermeer de vertraging van het project en enkele technische obstakels liep het kostenplaatje dan ook enorm hoog op. Zo werd sinds 2000 al meer dan één miljard euro in Galileo gepompt. Het Europese Galileo-navigatienetwerk zal uiteindelijk een totaal prijskaartje hebben van meer dan drie miljard euro en moet, éénmaal operationeel, een geduchte concurrent worden van het Amerikaanse Global Positioning System (GPS). Galileo zal in enkele opzichten beter zijn dan het bestaande GPS-systeem doordat Galileo een betere dekking van satellietsignalen op hogere geografische breedten biedt en het Europese systeem een betere precisie zal bieden voor alle gebruikers. Het satellietnavigatiesysteem wordt gebouwd in opdracht van de Europese Unie in samenwerking met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Het belangrijkste doel achter het project is om uiteindelijk minder afhankelijk te zijn van het Amerikaanse militaire GPS-systeem. Galileo zal door zijn betere precisie voor alle gebruikers en betere dekking op hogere geografische breedten in enkele opzichten beter zijn dan het huidige GPS-systeem. De belangrijkste troef is wellicht dat het Europese Galileo-systeem tot op één meter nauwkeurig is in plaats van GPS dat tot tien meter nauwkeurig is voor civiele gebruikers. Daarnaast kan Galileo zowel autonoom alsook met zowel GPS en het Russische Glonass-systeem werken om toegang tot en continuïteit van een gezamenlijk Global Navigation Satellite System (GNSS) te waarborgen. Galileo moet uiteindelijk ook gebruikt worden door hulpdiensten, de luchtvaart, scheepvaart en de industrie en zal uiteindelijk ook in Europa enkele duizenden nieuwe jobs creëren.

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1947

Het gebeurde toen

Charles "Chuck" Yeager vliegt als eerste met zijn Bell X-1 raketvliegtuig door de geluidsmuur (max. snelheid: 1.078 km/h). De X-1 was het eerste van de zogenaamde X-vliegtuigen, een serie vliegtuigen voor het testen van nieuwe technologieën die vaak geheimgehouden werden. Tijdens elke vlucht werd de X-1 onderaan de vleugel van een aangepast B-29 vliegtuig tot op grote hoogte gebracht waarna het raketvliegtuig werd losgelaten. Foto: USAF

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

100%

Sociale netwerken