donderdag, 09 mei 2019 23:54

Blue Origin wil naar de maan Hot!

Artistieke impressie van de Blue Moon maanlander van Blue Origin. Artistieke impressie van de Blue Moon maanlander van Blue Origin. Foto: Blue Origin

De rijkste mens op Aarde, Jeff Bezos, heeft op donderdag 9 mei bekend gemaakt dat zijn ruimtevaartbedrijf, Blue Origin, plannen heeft om naar de maan te gaan. Zo maakte de oprichter van Amazon tijdens een speciale persconferentie in Washington het ontwerp bekend van een zelf ontwikkelde maanlander die de naam 'Blue Moon' kreeg. Deze grote maanlander moet tot 6,5 ton aan vracht naar het oppervlak van de maan kunnen brengen en moet tegen 2024 ook mensen naar de maan kunnen brengen.

De afgelopen dagen circuleerden heel wat berichten op sociale media over de aankomende speciale persconferentie van Jeff Bezos. Zo had Blue Origin een bericht de wereld ingestuurd waarop een afbeelding te zien was van het schip Endurance van de bekende ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton. Dit was een duidelijk verwijzing naar de Shackleton krater in het zuidpoolgebied van de maan. Daarnaast doen ook al een tijdje geruchten de ronde dat Blue Origin al enkele jaren bezig is met een ontwerp voor een eigen maanlander. Aan deze geruchten en speculaties kwam op donderdag 9 mei 2019 een einde toen Jeff Bezos zelf voor het eerst een schaalmodel op ware grote aan de pers toonde van de Blue Moon maanlander. Blue Origin voerde enkele dagen terug nog een geslaagde onbemande testvlucht uit met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. Het private ruimtevaartbedrijf wil in de nabije toekomst met zijn New Shepard mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte brengen. Daarnaast is het bedrijf druk bezig aan de ontwikkeling van de zware draagraket New Glenn die vrachten tot 45 ton tot in een baan om de Aarde moet kunnen brengen.

Het ontwerp van de Blue Moon lander is bijzonder en zeer gedurfd. Zo kan deze grote maanlander ook kleine satellieten met zich meenemen die het kan uitzetten op zijn reis naar de maan en beschikt het ruimtevaartuig over kleine hijskranen waardoor het andere vrachten zoals maanlanders en experimenten kan uitzetten op het oppervlak van de maan. Alles samen moet de Blue Moon maanlander tussen de 3,6 en 6,5 ton aan vracht naar de maan kunnen brengen. Het feit dat de Blue Moon verschillende soorten vrachten met zich kan meenemen, maakt dit ontwerp heel aantrekkelijk en interessant. Daarnaast functioneert de Blue Moon volledig autonoom en wordt deze uitgerust met een krachtige BE-7 raketmotor die functioneert op vloeibare waterstof. De Blue Moon maanlander zal ook gebruik maken van laser-technologie om te communiceren met de Aarde. De bekendmaking van het ontwerp van de maanlander van Blue Origin is niet toevallig. Zo maakte de Amerikaanse vice president Mike Pence in maart 2019 nog bekend dat de Amerikaanse regering wil dat NASA tegen 2024 terug mensen op de maan brengt. De Verenigde Staten tonen vooral interesse in het zuidpoolgebied van de maan. In deze regio bevinden zich maankraters die nooit zonlicht zien waardoor er zich waterijs bevindt in deze donkere kraters. Dit waterijs kan gebruikt worden voor het maken van elektriciteit, brandstof en zuurstof. Door de nieuwe plannen van de Amerikaanse regering om opnieuw naar de maan te gaan, sluit NASA de samenwerking met private ruimtevaartbedrijven zoals Blue Origin niet uit.

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…