zondag, 08 september 2013 01:23

Russische kosmonaut heeft beter werk gevonden Hot!

(1 Stem)
Yury Lonchakov tijdens één van zijn twee ruimtewandelingen Yury Lonchakov tijdens één van zijn twee ruimtewandelingen Foto: NASA

Wie dacht dat het beroep van ruimtevaarder de ultieme job is, heeft het ongetwijfeld mis. Dat heeft de Russische kosmonaut Yury Lonchakov nu bewezen door vaarwel te zeggen tegen het beroep van ruimtevaarder. De man nam totaal onverwacht ontslag terwijl hij in 2015 gezagvoerder zou worden van het internationale ruimtestation ISS.

Yury Lonchakov verbleef in zijn carrière alles samen meer dan 200 dagen in de ruimte nadat hij in 1997 geselecteerd werd als kosmonaut. Tijdens zijn drie vorige ruimtemissies voerde Lonchakov twee ruimtewandelingen uit en ging hij zowel de ruimte in met een Russisch Sojoez ruimtetuig alsook met een Amerikaanse Space Shuttle. Hij werd aangeduid om in mei 2015 gezagvoerder te worden van het internationale ruimtestation ISS wat ongetwijfeld het hoogtepunt uit zijn carrière had moeten worden. Totaal onverwacht gaf de kosmonaut nu zijn ontslag dat op 14 september 2013 effectief is. Zelf wil hij niet vertellen waarom hij ontslag heeft genomen maar volgens het hoofd van het Russische ruimtevaartbedrijf Energia, de voormalige kosmonaut Sergei Krikalev, heeft Lonchakov 'een betere' baan gekregen. Wat deze nieuwe baan uiteindelijk is, is niet geweten. Wie Lonchakov in 2015, tijdens de Expedition 44 missie, gaat vervangen, is eveneens nog niet geweten.

Russische media speculeren ondertussen volop over de oorzaak van het ontslag. Zo zou het ontslag van Lonchakov kunnen te maken hebben met geld. Voor de geplande ruimtereis, die zes maanden zou duren, zou Lonchakov ongeveer 100 000 euro krijgen maar uiteindelijk hebben Russische kosmonauten 'maar' een maandsalaris van 1 500 euro. Ook het gebrek aan respect tegenover kosmonauten door de Russische regering zou aan de basis kunnen liggen van dit opvallend ontslag. In de geschiedenis van de bemande ruimtevaart zorgt Lonchakov echter niet voor een primeur. Zo nam de Amerikaanse astronaute Joan Higginbotham in november 2007 eveneens ontslag bij NASA aangezien zij koos voor een hoge positie bij een oliemaatschappij. Haar vertrek volgde een maand nadat ze werd aangeduid als één van de crewleden voor de STS-126 missie.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Gemini 5 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee astronauten Gordon Cooper en Charles "Pete" Conrad. Deze ruimtevlucht duurde in totaal 7 dagen en 22 uur en tijdens de missie werd ondermeer een rendezvous oefening gehouden met een denkbeeldig doel. Foto: NASA