Foto: Studio Firma/Stocksy

Nadat het de kosmische straling en extreme temperaturen van achttien maanden in de ruimte heeft overleefd, verbetert een organisme dat tientallen jaren geleden voor het eerst door NASA werd geïdentificeerd nu zonnebrandcrèmes en antiverouderingsproducten. Bacillus Lysate, dat eigenlijk geen levende bacteriën bevat, is een huidverzorgingsadditief afgeleid van Bacillus pumilus SAFR-032, een bacterie die eind jaren '90 door NASA werd geïdentificeerd. De bacterie werd gevonden in een zogeheten 'clean room' van NASA's Jet Propulsion Laboratory in Zuid-Californië, waar ruimtevaartuigen voor Mars werden geassembleerd.

De microbe viel op omdat hij intensieve ontsmettingswerkzaamheden had overleefd van de Biotechnology and Planetary Protection Group, die tot doel heeft besmetting van de planeet te voorkomen. "Als je op zoek gaat naar leven op andere planeten, is het beter dat je geen microben meeneemt als lifters", zegt Kasthuri Venkateswaran, een senior onderzoekswetenschapper bij JPL, die uitlegt waarom de ruimtevaartorganisatie zoveel moeite doet om ruimtevaartuigen te ontsmetten. Venkateswaran identificeerde Bacillus pumilus SAFR-032 in 1999.

Deze microbe kwam uiteindelijk toch in de ruimte terecht, toen astronauten hem in een zeer gecontroleerd onderzoek 18 maanden lang buiten het internationale ruimtestation ISS plaatsten. Daarna voerden Venkateswaran en zijn team er uitgebreide analyses op uit, die resulteerden in ongeveer 30 publicaties in twee decennia. De extremofiel, een organisme dat kan gedijen onder extreme omstandigheden, is bestand tegen waterstofperoxide en ultraviolette (UV) en gammastraling. Het is zelfs een van de meest veerkrachtige microben die we kennen. Het NASA-team patenteerde de bacterie, deels gebaseerd op zijn potentiële nut in de geneeskunde, zonnebrandcrèmes en onderzoek naar het schoonhouden van schone ruimtes, als Bacillus pumilus SAFR-032 eenmaal uit een ruimte is verwijderd, is bijna al het andere ook schoon. NASA en het California Institute of Technology, dat JPL beheert, gaven het organisme een licentie aan het in Worcester, Massachusetts gevestigde Liberty Biosecurity, een bedrijf dat eerder door het ruimteagentschap was erkend voor zijn werk aan het verminderen van straling tijdens langdurige ruimtemissies.

Aanvankelijk dacht het bedrijf dat Bacillus pumilus SAFR-032 kon worden verwerkt in stoffen of mogelijk coatings om stralingsbestendigheid toe te voegen. Het bedrijf analyseerde het onderzoek van Venkateswaran en voerde zijn eigen onderzoek uit en stelde vast dat het vermogen van het organisme om UVA- en UVB-straling te absorberen het meest waardevol zou kunnen zijn in huidverzorging.

"Dat is wat zonnebrandcrème tegenhoudt, toch?" zei Kyle Landry, die Liberty Biosecurity hielp bij de verzelfstandiging van het op huidverzorging gerichte Delavie Sciences LLC, waar hij nu voorzitter is. Delavie Sciences, ook gevestigd in Worcester, ontwikkelde Bacillus Lysate met behulp van een extract van het organisme dat Venkateswaran vond bij JPL. "UVB en UVA zijn gekoppeld aan huidbeschadiging," zei Landry. "Ze worden in verband gebracht met schade door de zon, zonnevlekken, rimpels en andere gezondheidsproblemen. Dus we dachten, laten we eens kijken of we de zonnebrandcrème kunnen verbeteren met de toevoeging van Bacillus Lysate."

Het bedrijf registreerde Bacillus Lysate als een ingrediënt voor gebruik in cosmetica na het uitvoeren van veiligheids-, werkzaamheids- en stabiliteitstesten. Nu produceert Delavie Sciences Bacillus Lysate in grote hoeveelheden en verkoopt het als een SPF-verhogend additief voor zonnebrandproducten. Het bedrijf startte ook een eigen lijn gezichts- en oogcrèmes - het Aeonia Age Defying Serum en de Aeonia Eye Refresh. "We waren in staat om het onderzoek van Venkat uit te breiden en van het laboratorium naar de realiteit te gaan," zei Landry, verwijzend naar NASA's Venkateswaran, die het daarmee eens was. "We doen gewoon de basiswetenschap en passen die toe op de missies van NASA," zei Venkateswaran. "Dan moeten we in contact komen met bedrijven zoals Delavie Sciences die naar voren komen en hun eigen onderzoek doen om iets te maken voor mensen op aarde."

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Challenger (STS-51-B) met aan boord zeven astronauten die zeven dagen lang tal van experimenten uitvoerden in het Europese Spacelab ruimtelabo. Tijdens deze Spacelab 3 ruimtemissie werden veertien van de vijftien wetenschappelijke experimenten succesvol uitgevoerd en gingen twee aapjes en 24 ratten mee de ruimte in. Zeven dagen na de lancering keerde het ruimteveer Challenger terug naar de Aarde en landde het ruimteveer veilig op de Edwards Air Force Base in Californië. Foto: NASA