Japan mikt op Marsmaan Phobos

vrijdag, 21 februari 2020 14:32

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft groen licht gegeven om te starten aan de ontwikkeling van een nieuwe onbemande ruimtesonde die als eerste ooit bodemstalen van de Marsmaan Phobos naar de aarde moet brengen. De Martian Moon eXploration (MMX) missie moet in 2024 van start gaan waarna het ruimtetuig zich in augustus 2025 in een baan om de planeet Mars moet begeven om uiteindelijk te landen op de maan Phobos. Wetenschappers hopen met deze ambitieuze missie meer te leren over de samenstelling en herkomst van de Marsmaan.

Sterrenkijkdagen op 28 en 29 februari 2020! Hot!

woensdag, 19 februari 2020 14:26

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 februari 2020 kan je op een 30-tal plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds gaan kijken naar de Maan en de sterren. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeten en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Tijdens de Sterrenkijkdagen 2020 kan u bij goede weersomstandigheden onder andere genieten van de pracht van het sterrenbeeld Orion, de maan die in haar eerste kwartier staat en de Andromedanevel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken en genieten van de pracht van de sterrenhemel!

LOFAR bereikt doorbraak bij het opsporen van exoplaneten

woensdag, 19 februari 2020 01:31

Met behulp van de door Nederland geleide Low Frequency Array (LOFAR) radiotelescoop hebben astronomen abnormale radiogolven ontdekt die afkomstig zijn van de nabije rode dwergster GJ1151. De radiogolven vertonen de kenmerkende signatuur van poollichten die worden veroorzaakt door de wisselwerking tussen een ster en zijn planeet. Het bestaan van dergelijke interacties werd al meer dan dertig jaar voorspeld, maar het is voor het eerst dat astronomen de bijbehorende signatuur hebben weten te onderscheiden.

SpaceX gaat ruimtetoeristen in de ruimte brengen Hot!

dinsdag, 18 februari 2020 16:13

SpaceX, het Amerikaanse succesvolle private ruimtevaartbedrijf dat werd opgericht door Elon Musk, gaat in de toekomst met zijn Crew Dragon ruimtecapsule mensen tegen betaling in een baan om de aarde brengen. Het bedrijf gaat hiervoor samenwerken met Space Adventures dat in verleden al acht mensen tegen betaling naar het internationale ruimtestation ISS bracht. De samenwerking tussen deze twee succesvolle ruimtevaartbedrijven zien velen als een nieuwe mijlpaal in de commerciële ruimtevaart.

ESO-telescoop bekijkt het oppervlak van zwakke Betelgeuze Hot!

vrijdag, 14 februari 2020 14:33

Met behulp van ESO’s Very Large Telescope (VLT) hebben astronomen het unieke afzwakken van Betelgeuze, een rode superreuzenster in het sterrenbeeld Orion, vastgelegd. De prachtige nieuwe opnamen van het oppervlak van de ster laten zien dat de rode superreus niet alleen minder licht geeft, maar ook van vorm lijkt te veranderen. Betelgeuze is een opvallend lichtbaken aan de nachthemel, maar eind vorig jaar begon hij af te zwakken. Op het moment van schrijven heeft Betelgeuze nog ongeveer 36 procent van zijn normale helderheid, een verandering die zelfs met het blote oog opvalt. Astronomie-fans en wetenschappers willen maar al te graag het fijne van dit ongekende gedrag weten.

Solar Orbiter met succes in de ruimte gebracht Hot!

maandag, 10 februari 2020 05:23

Op maandagochtend 10 februari 2020 heeft een Amerikaanse Atlas V raket met succes de Europese Solar Orbiter observatiesatelliet in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde is Europa's nieuwste zonne-observatorium dat binnen enkele jaren onze ster moet bestuderen vanop een afstand van 'slechts' 42 miljoen kilometer. Wetenschappers hopen met de Solar Orbiter veel meer te leren over de activiteit op de zon, de deeltjes die ze de ruimte in slingert en de invloed die de zonnewind heeft op de aarde. Zo hoopt men ook meer te leren over de polen van de zon.

Recordhouders keren terug naar de aarde Hot!

donderdag, 06 februari 2020 13:06

Drie ruimtevaarders zijn op donderdag 6 februari 2020 veilig teruggekeerd naar de aarde na een maandenlang verblijf aan boord van het internationale ruimtestation ISS. De Sojoez MS-13 ruimtecapsule, met aan boord de Amerikaanse astronaute Christina Koch, de Europese ruimtevaarder Luca Parmitano en de Russische kosmonaut Alexander Skvortsov, landde zoals gepland omstreeks 10u12 in de verlaten steppe van Kazachstan waarna de drie ruimtevaarders uit de kleine capsule werden gehaald.

ALMA brengt wonderschone afloop van stellaire worsteling in beeld

woensdag, 05 februari 2020 10:52

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waar ESO een partner van is, hebben astronomen een merkwaardige gaswolk ontdekt die het resultaat is van een confrontatie tussen twee sterren. De ene ster is zó groot geworden dat hij de andere overspoelde. In reactie daarop spiraalde deze laatste naar zijn begeleider toe, waardoor die zijn buitenste lagen verloor.

Dit gebeurde vandaag in 1991