Het gebeurde toen in...

1959

zaterdag 28 februari

Het gebeurde toenLancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië van de eerste Amerikaanse Discoverer spionagesatelliet. Deze satelliet was een prototype van de KH-1 spionagesatelliet en maakte deel uit van het geheime Corona spionageprogramma. Dit was de eerste maal dat een satelliet in de richting van de zuidpool werd gelanceerd om deze in een polaire baan om de Aarde te brengen. De geheime satelliet bereikte haar polaire baan om de Aarde niet. Foto: USAF

dinsdag 3 maart

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 4. Dit is het eerste Amerikaanse ruimtetuig dat zich uit een baan om de Aarde begeeft waarna de satelliet vervolgens tot op een afstand van 60 000 kilometer langs het oppervlak van de Maan vloog. Deze satelliet had een lengte van 51 centimeter en woog bij de lancering 6,1 kilogram. Foto: NASA

donderdag 9 april

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA selecteert uit enkele honderden kandidaten zijn eerste zeven astronauten: Alan Shepard, Gus Grissom, John Glenn, Scott Carpenter, Wally Schirra, Gordon Cooper en Deke Slayton. De geselecteerde astronauten moesten jonger zijn dan 40 jaar, beschikken over een goede gezondheid, niet groter zijn dan 1,78m en minstens 1 500 vlieguren op hun naam hebben staan met Amerikaanse gevechtsvliegtuigen. Hierdoor waren de eerste zeven astronauten allemaal ervaren test- en gevechtspiloten afkomstig uit het Amerikaanse leger. Foto: NASA

vrijdag 18 september

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse satelliet Vanguard 3 in de ruimte gebracht. Vanguard 3 was uitgerust met een magnetometer, röntgendetectors en detectors voor het opsporen van micrometeorieten, het bestuderen van het magnetisch veld van de Aarde en het meten van effect van röntgenstraling van de zon op de dampkring. Na 83 dagen te hebben gefunctioneerd, ontving men van Vanguard 3 geen signalen meer. Foto: NASA

zondag 4 oktober

Het gebeurde toenLancering van de Russische ruimtesonde Luna 3 die als eerste foto's maakt van de achterzijde van de Maan. Het 278 kilogram zware ruimtetuig werd uitgerust met camera's en detectors voor het meten van kosmische straling en het opsporen van micrometeorieten. De eerste foto werd genomen op een afstand van 63 500 kilometer en in totaal maakte Luna 3 29 opnamen, waarvan 30% van de voorkant en 70% van de achterkant van de Maan. Foto: NASA

dinsdag 13 oktober

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 7 voor onderzoek naar kosmische straling en straling afkomstig van de Zon. Daarnaast werd er met deze satelliet ook onderzoek verricht naar micrometeorieten. Deze kleine satelliet werd met behulp van een Juno-2 raket vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in de ruimte gebracht en leverde tot augustus 1961 bruikbare data. Foto: NASA

1960

donderdag 21 januari

Het gebeurde toenHet resusaapje Miss Sam maakt vanop NASA's Wallops Island lanceerbasis een testvlucht aan boord van een Mercury ruimtecapsule in het kader het Amerikaanse Mercury ruimteprogramma. Iets meer dan acht minuten na de lancering landt de capsule terug veilig in de Atlantische Oceaan waarna deze wordt opgevist. Tijdens deze Little Joe 1B testvlucht bereikte het aapje een maximale hoogte van vijftien kilometer. Foto: NASA

vrijdag 11 maart

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 5 gelanceerd. Het ruimtetuig onderzocht de interplanetaire ruimte tussen de Aarde en de planeet Venus en stuurde tot 30 april 1960 gegevens terug naar onze planeet. Pioneer 5 had bij zijn lancering een gewicht van 43 kilogram en had een diameter van 66 centimeter. Aan boord bevonden zich vier wetenschappelijke instrumenten. Foto: NASA

vrijdag 1 april

Het gebeurde toenDe eerste weersatelliet, TIROS 1, wordt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis met behulp van een Thor-Able draagraket succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Dit was de eerste satelliet die gebouwd werd door NASA met als doel om onze planeet te bestuderen vanuit de ruimte en zond vanuit een baan om de Aarde met een zwart-wit camera televisiebeelden uit van het weer. Foto: NASA

zaterdag 25 juni

Het gebeurde toenIn de Duitse stad Göttingen overlijdt Wilhelm Heinrich Walter Baade. Deze Duitse astronoom emigreerde in 1931 naar de Verenigde Staten en maakte in 1952 bekend dat de afstand tot de Andromedanevel meer dan dubbel zo groot was als men toen dacht. Hierdoor verdubbelden ook de afstanden en de ouderdom van het heelal wat de oerknalhypothese aannemelijker maakte. Baade ontdekte ook verschillende planetoïden.

donderdag 1 december

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische satelliet Spoetnik 3 in de ruimte gebracht. Spoetnik 3 werd uitgerust met twaalf wetenschappelijke instrumenten en voerde metingen uit aan ondermeer de buitenste lagen van de atmosfeer, kosmische straling en micro-meteorieten. Spoetnik 3 bleef tot 6 april 1960 in een baan om de Aarde waarna deze opbrandde in de atmosfeer. Foto: Roscosmos

1961

zondag 12 februari

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan lanceert de Sovjet-Unie de Venera 1 ruimtesonde. Op weg naar de planeet Venus verloor de Russische vluchtleiding alle contact met deze eerste Venusverkenner. Voor men het contact met Venera 1 verloor, ontdekte men dat de zonnewind overal in de ruimte aanwezig was. Op 19 mei 1961 vloog Venera 1 op een afstand van 100 000 kilometer langs de planeet Venus. Volgens Russische ingenieurs zou het falen van deze missie te wijten zijn aan een oververhitte sensor die naar de Zon was gericht. Foto: Roscosmos

donderdag 16 februari

Het gebeurde toenLancering vanop het Wallops Flight Center van de Amerikaanse Explorer 9 satelliet voor atmosferisch onderzoek. Dit was de eerste maal dat een satelliet in de ruimte werd gebracht vanop Wallops Flight Center dat zich in de Amerikaanse staat Virginia bevindt. Eenmaal in de ruimte had deze bolvormige satelliet een diameter van 3,7 meter en bevond deze zich in een elliptische baan om de Aarde met een apogeum van 2 581 kilometer en een perigeum van 635 kilometer. Foto: NASA

zaterdag 25 maart

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 10 voor onderzoek van het magnetisch veld van de Aarde en de relatie tussen de Zon, de Maan en de Aarde. Dit was de eerste satelliet dat een 'schokgolf' opving als gevolg van een uitbarsting op de Zon. Door de beperkte levensduur van de batterijen stuurde de satelliet maar gedurende 52 uur wetenschappelijke data terug naar de Aarde. Foto: NASA

donderdag 30 maart

Het gebeurde toenDe Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.