Indus - Indiaan

Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Indiaan (Indus).

Dit sterrenbeeld werd in de 16de eeuw geïntroduceerd door Petrus Plancius naar aanleiding van waarnemingen die gemaakt werden door de Nederlandse zeevaarders Pieter Dircksz Keyser en Frederik de Houtman. Beide Nederlandse zeevaarders ontmoetten tal van toen nog onbekende volkeren. Plancius beeldde dit sterrenbeeld af als een naakte man met pijlen in beide handen. Indus is te vinden op het zuidelijk halfrond tussen drie andere minder bekende sterrenbeelden: Grus, Tucana en Pavo. Het sterrenbeeld Indiaan (Indus) is een zwak sterrenbeeld en de helderste ster heeft een helderheid van magnitude 3. In grootte is Indus het 49ste sterrenbeeld.

Indus

• Microscopium
  • Sagittarius
  • Telescopium
  • Pavo
  • Octans
  • Tucana
  • Grus

Alpha Indi is de helderste ster uit het sterrenbeeld Indiaan (Indus) met een magnitude van 3,11. Deze ster is twee keer zo zwaar als de Zon en heeft een straal die 12 keer zo groot is als de Zon. Alpha Indi is een dubbelster met enkele rode dwergen van de 12-de en 13-de magnitude als begeleiders. De tweede helderste ster uit dit sterrenbeeld is Beta Indi. Deze ster heeft een helderheid van magnitude 3,7 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 600 lichtjaar. Het is een dubbelster waarvan de begeleider een helderheid heeft van magnitude 12,5.Epsilon Indi is één van de dichtste sterren ten opzichte van de Aarde op een afstand van ongeveer 11,82 lichtjaar afstand. Deze dubbelster is een hoofdreeksster van spectraalklasse K.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Indus?

In het sterrenbeeld Indiaan (Indus) kunnen we geen deep-sky objecten terugvinden uit de bekende Messierlijst. Toch kunnen we in dit sterrenbeeld enkele mooi deep-sky objecten waarnemen zoals NGC 7049. Dit is een lensvormig sterrenstelsel dat zich op een afstand van ongeveer 100 000 miljoen lichtjaar bevindt en een doorsnede heeft van 150 000 lichtjaar. Dit sterrenstelsel werd op 4 augustus 1826 ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop. NGC 7049 heeft een schijnbare helderheid van magnitude 10,6 waardoor deze het best waar te nemen is met grotere telescopen. Een ander mooi sterrenstelsel dat we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Indiaan is NGC 7090. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare helderheid van magnitude 10,5 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 30 miljoen lichtjaar van ons. NGC 7090 werd op 4 oktober 1834 ontdekt door de Britse astronoom John Herschel. Ook kunnen we in het sterrenbeeld Indiaan (Indus) nog de sterrenstelsels NGC 7041 en NGC 7064 terugvinden.

Het sterrenstelsel NGC 7049 - Foto: NASA/ESA/Hubble Space Telescope