Telescopium - Telescoop

Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Telescoop (Telescopium).

Telescopium is een klein sterrenbeeld dat men kan terugvinden aan de zuidelijke sterrenhemel ten oosten van het sterrenbeeld Boogschutter (Sagittarius). In grootte is Telescopium het 57ste sterrenbeeld en vanuit Nederland en België is dit niet te zien. Dit sterrenbeeld werd bedacht door de Franse astronoom Nicolas de Lacaille toen hij in de 1!de eeuw de zuidelijke sterrenhemel bestudeerde vanuit Zuid-Afrika. Dit sterrenbeeld stelt een soort telescoop voor dat door Cassini werd gebruikt vanaf de sterrenwacht in Parijs. Ook de benaming 'Tubus astronomicus' werd vroeger gebruikt.

Telescopium

• Ara
  • Corona Australis
  • Indus
  • Microscopium
  • Pavo
  • Sagittarius

Telescopium bestaat uit allemaal zwakke sterren. Geen enkele ster is helderder dan magnitude 4. De helderste ster in dit sterrenbeeld, Alpha Telescopium, heeft een visuele helderheid van magnitude 3,5 en bevindt zich op een afstand van 278 lichtjaar van ons. Deze ster heeft een massa die vijfmaal zo zwaar is als die van onze ster en Alpha Telescopium heeft een lichtsterkte van 800 maal de lichtsterkte van de Zon. De tweede helderste ster in dit sterrenbeeld is Zeta Telescopii. Deze ster heeft een helderheid van magnitude 4,1 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 127 lichtjaar van de Zon.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Telescopium?

In het sterrenbeeld Telescoop (Telescopium) kunnen we het prachtige elliptische sterrenstelsel NGC 6861 terugvinden. Dit sterrenstelsel werd ontdekt door John Herschel en heeft een visuele helderheid van magnitude 11,1. Dit stelsel behoort tot de Telescopium Groep van sterrenstelsels waartoe ook NGC 6868 behoort. NGC 6868 heeft een schijnbare helderheid van magnitude 10,6 en is eveneens een elliptisch sterrenstelsel. Dit is het helderste sterrenstelsel uit de Telescopium Groep. De Telescopium Groep zelf bestaat uit twaalf sterrenstelsels die een samen een oppervlakte beslaan van drie graden in het noordoostelijke deel van het sterrenbeeld. Naast NGC 6861 kunnen we in het sterrenbeeld Telescoop ook de bolvormige sterrenhoop NGC 6584 waarnemen. Deze bolhoop heeft een visuele helderheid van magnitude 7,9 en een schijnbare grootte van 6,6'. Dit deep-sky object bevindt zich op een afstand van ongeveer 44 000 lichtjaar van ons.

Het Sterrenstelsel NGC 6861 gezien door de Hubble ruimtetelescoop - Foto: ESA/NASA/Hubble

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M79 is een bolvormige sterrenhoop in het verwaarloosde en minder bekende sterrenbeeld Lepus (Haas). Doordat de meeste waarnemers de nabijgelegen bekende Orionnevel verkennen, hebben slechts weinigen deze bolhoop ooit gezien.…