Canis Minor - Kleine hond

Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Kleine Hond (Canis Minor).

Canis Minor was de kleiner van de twee jagende honden van Orion. Hoewel de Grieken het niet erkenden als sterrenbeeld en daardoor gezien werd dat Orion maar één hond had.

Canis Minor is één van de 88 moderne sterrenbeelden en was ook opgenomen in de lijst van 48 sterrenbeelden van Ptolemeus. Het stelt één van de twee honden voor van Orion de jager.

Phoenix

• Monoceros
  • Gemini
  • Cancer
  • Hydra

Canis Minor is een klein sterrenbeeld bestaande uit twee sterren, Procyon (α CMi, 0.38m) en Gomeisa (β CMi , 2.9m). Procyon is de zevende helderste ster aan de nachtelijke hemel. Procyon is een witte dwergster die deel uitmaakt van de Winterzeshoek. De naam van deze ster is van Griekse herkomst en betekent zoveel als "voorafgaand aan de hond" aangezien de ster vóór de hondsster Sirius op komt. De tweede ster in het sterrenbeeld Kleine Hond is Gomeisa. Deze ster staat ook bekend als Algomeyla en Gomeiza.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Phoenix?

Ondanks het feit dat de melkweg door dit sterrenbeeld loopt, bezit dit zeer weinig deep-sky objecten. De bekende Britse sterrenkundige William Herschel merkte vier deep-sky objecten op in het sterrenbeeld Klein Hond maar deze zijn te zwak om met kleine of middelgrote telescopen waar te nemen. Het meest noemenswaardige object uit dit sterrenbeeld is NGC 2485. Dit spiraalvormig sterrenstelsel werd op 25 maart 1864 ontdekt door de Duitse astronoom Albert Marth en heeft een schijnbare helderheid van magnitude 12,3. Dit sterrenstelsel bevindt zich 3,3° ten noordoosten van de ster Procyon.

Het sterrenstelsel NGC 2485 in het sterrenbeeld Kleine Hond - Foto: Sloan Digital Sky Survey