Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 14 Messier 14

M14 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager). In tegenstelling tot andere bolhopen wordt M14 niet helderder naar het centrum toe. In 1964 werd op foto's van de bolvormige sterrenhoop een novae ontdekt van magnitude 16. In de sterrenhoop zijn ook tal van variabele sterren gevonden, in het totaal een 70tal.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiucus

M14 werd op 1 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. Zoals vaak het geval was, slaagde William Herschel er als eerste in om de sterrenhoop op te lossen. Hij beschreef de sterrenhoop als "helder, rond, gemakkelijk oplosbaar".

Ondanks zijn relatief grote helderheid is het niet zo eenvoudig om deze sterrenhoop te vinden aan de sterrenhemel. Voor M14 waar te nemen vertrekt men best bij de ster 99 Ophiuchi. Eenmaal die ster in beeld beweegt men 2° noordwaarts, en vervolgens 3° oostwaarts. Zo zou het object normaal gezien in beeld moeten verschijnen. In een binoculair ziet men een zacht wazig object. De eerste randsterren zijn oplosbaar in een 15 cm telescoop maar om de bolhoop volledig op te lossen heeft men minstens 30 cm diameter nodig.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse onbemande ruimtesonde Orbiting Solar Observatory 5 voor studie van de Zon. De satelliet werd net als zijn voorgangers gebouwd door Ball Aerospace en brandde op 2 april 1984 op in de atmosfeer van de Aarde. Alles samen werden tussen 1962 en 1975 8 van deze satellieten in de ruimte gebracht. Foto: NASA