M14 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager). In tegenstelling tot andere bolhopen wordt M14 niet helderder naar het centrum toe. In 1964 werd op foto's van de bolvormige sterrenhoop een novae ontdekt van magnitude 16. In de sterrenhoop zijn ook tal van variabele sterren gevonden, in het totaal een 70tal.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiucus

M14 werd op 1 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. Zoals vaak het geval was, slaagde William Herschel er als eerste in om de sterrenhoop op te lossen. Hij beschreef de sterrenhoop als "helder, rond, gemakkelijk oplosbaar".

Ondanks zijn relatief grote helderheid is het niet zo eenvoudig om deze sterrenhoop te vinden aan de sterrenhemel. Voor M14 waar te nemen vertrekt men best bij de ster 99 Ophiuchi. Eenmaal die ster in beeld beweegt men 2° noordwaarts, en vervolgens 3° oostwaarts. Zo zou het object normaal gezien in beeld moeten verschijnen. In een binoculair ziet men een zacht wazig object. De eerste randsterren zijn oplosbaar in een 15 cm telescoop maar om de bolhoop volledig op te lossen heeft men minstens 30 cm diameter nodig.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.