Gemini Observatory

Gemini North Gemini North Foto: NOAO / AURA / NSF

Het Gemini Observatory is een astronomisch observatorium dat bestaat uit twee telescopen die zich op het Noordelijk en het Zuidelijk halfrond op Aarde bevinden. Beide telescopen zijn Cassegrain reflector telescopen met een diameter van 8,1 meter en werden gebouwd door een consortium dat bestaat uit Amerika, Engeland, Canada, Chili, Brazilië, Argentinië en Australië dat onder leiding staat van de Association of Universities for Research in Astronomy (AURA).

Eén Gemini telescoop (Gemini North) bevindt zich op Mauna Kea vulkaan op Hawaï en heeft als bijnaam de 'Frederick C. Gillet telesope'. Doordat deze telescoop zich op een hoogte van meer dan 4 200 meter bevindt, zijn de waarnemingsomstandigheden uitzonderlijk goed omdat men hier geen last heeft van licht of luchtvervuiling. In 1999 werd deze telescoop voor een eerste keer naar de sterrenhemel gericht en in 2000 was deze eerste Gemini telescoop operationeel. Het tweede Gemini observatorium (Gemini South) bevindt zich op de Cerro Pachón berg op een hoogte van 2 700 meter in Chili en werd een eerste maal gebruikt in 2000. Dankzij de ijle lucht en de afwezigheid van wolken is deze plek zeer goed geschikt voor astronomische waarnemingen. Op deze plek bevinden zich ondermeer ook de SOAR Telescope en de Cerro Tololo Inter-American Observatory.

De Gemini South telescoop in Chili.

Beide observatoria zorgen ervoor dat astronomen de sterrenhemel zowel aan het Noordelijk halfrond alsook aan het Zuidelijk halfrond kunnen waarnemen. Het internationaal hoofdkwartier van de Gemini Observatory is gevestigd in Hilo op Hawaï. Vandaag de dag zijn beide observatoria één van de grootste optische telescopen waarover sterrenkundigen kunnen beschikken en de bouw van beide faciliteiten heeft in totaal 184 miljoen dollar gekost. De twee observatoria zijn uitgerust met de laatste technologieën waardoor ze de meest kwalitatieve beelden kunnen maken. Met beide telescopen kan men ook kwalitatief zeer hoge infrarood observaties uitvoeren. Dankzij andere technologische hoogstandjes is het ook mogelijk beide telescopen te laten functioneren vanop een afstand waardoor astronomen niet steeds naar deze afgelegen plaatsen moeten reizen.

Dit gebeurde vandaag in 2014