Kitt Peak National Observatory

Kitt Peak National Observatory Kitt Peak National Observatory

Het Kitt Peak National Observatory is een Amerikaans astronomisch observatorium dat zich op een hoogte van 2 096 meter bevindt bovenop de top van de Quinlan Mountains op ongeveer 88 kilometer ten zuidwesten van de stad Tucson in de staat Arizona. De meeste faciliteiten van dit observatorium maken deel uit van de Amerikaanse National Optical Astronomy Observatory (NOAO) of van de universiteit van Arizona.

In totaal bevinden zich hier maar liefst 23 telescopen waardoor dit observatorium het meest aantal astronomische instrumenten ter wereld heeft. Met de instrumenten die zich op dit observatorium bevinden, leerden astronomen en andere wetenschappers de voorbije jaren meer over de evolutie van sterrenstelsels, de geboorte van sterren en ontdekte men vanop deze plaats aanwijzingen over het bestaan van grote structuren in het universum.

Het Kitt Peak National Observatory met zijn grootste koepel waarin zich de 4 meter
Ritchey-Chrétien reflector telescoop bevindt.

In 1958 werd Kitt Peak gekozen als nationaal astronomisch observatorium en werd de bouw ervan gefinancierd door de National Sciences Foundation. De gronden waarop dit observatorium zich bevindt, worden jaarlijks gehuurd van de Tohono O'odham Nation aan 0,25 dollar per acre. In 2005 klaagde de Tohono O'odham Nation bij de National Sciences Foundation dat de bouw van een reeks nieuwe gammastralen detectoren moest worden stopgezet omdat deze zich bevonden in de heilige Gardens of the Sacred Tohono O'odham Spirit I'itoi. De belangrijkste astronomische instrumenten op de KPNO zijn de 4 meter Mayall, 3,5 meter WIYN en de McMath-Pierce Solar Telescope die de grootste zonnetelescoop is ter wereld. Verder bevinden zich ook nog een 12 meter grote radiotelescoop en enkele kleinere telescopen met diameters van 2,1 en 1,3 meter.

De McMath-Pierce Solar Telescope.

Het meest indrukwekkende astronomische instrument van het Kitt Peak observatorium is de McMath-Pierce Solar Telescope die in 1962 gebouwd werd en vandaag de dag nog steeds de grootste in zijn soort is. De telescoop zelf bestaat uit een heliostat met drie spiegels die zich bovenaan de toren bevinden en het zonlicht opvangt waarna dit in een diepe ondergrondse schacht wordt geleid waar zich uiteindelijk de primaire spiegel bevindt. In 1994 financierde een groep van Amerikaanse universiteiten (University of Wisconsin-Madison, Indiana University en de Yale University) samen met de National Optical Astronomy Observatories de bouw van twee telescopen die elk een diameter hebben van 3,5 en 0,9 meter die de naam 'WIYN Observatory' kregen. In 2001 nam deze zelfde groep van universiteiten de 36 inch telescoop over van de Kitt Peak National Observatory die in 1960 gebouwd werd en nu de naam 'WIYN 0,9 m. Telescope' draagt.

Dit gebeurde vandaag in 2003

Het Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

M23, ook gekend als NGC 6494, is een mooie open sterrenhoop in het zomersterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Op een afstand van 2 150 lichtjaar komt de schijnbare diameter van 27' overeen…