De dynamische magnetosfeer: Dynamo's

In het alledaagse leven kennen we deze dynamo's om elektriciteit te produceren voor een fietslicht. Het is een apparaat dat de beweging van een machine omzet naar elektrische energie, de term is al wat ouder en in de moderne tijd gebruiken we steeds meer het woord generator die elektriciteit opwekt. Dynamo's vereisen een elektrisch circuit waarin een deel beweegt rond een magnetisch veld, terwijl een ander deel in rusttoestand is of zich uitsteekt boven het veld. De eerste dynamo werd door Faraday gemaakt, in zijn circuit zat een schijf die draaide in een magnetisch veld en een niet draaiende draad die de schijf raakte in de as en aan de rand. Jammergenoeg is de Faraday dynamo het beste in het produceren van grote stromen met kleine spanning, waarvoor weinig praktische toepassingen bestaan.

De dynamo van Faraday

"Dynamo processen" kunnen zich ook voordoen wanneer het circuit gevormd wordt door een plasma, een deel ervan vloeit langsheen het magnetisch veld, voorbeeld hiervan is plasma uit de ionosfeer of de magnetosfeer.Vooral als enkele magnetische veldlijnen van de aarde "open" zijn. en zich uitstrekken tot in de zonnewind, een dynamo circuit kan hierdoor bestaan: dit omvat een pad in de ionosfeer tusse nde twee open veldlijnen, de lijnen zelf en een sluitingsweg in de zonnewind. Aangezien de zonnewind relatief beweegt naar de ionosfeer of omgekeerd, zijn de condities voor een dynamo aanwezig en een stroom zal kunnen beginnen te vloeien; als deel van het proces, de zonnewind in het verste deel van het circuit is lichtjes vertraagd en dit geeft de energie die nodig is om de stroom te kunnen produceren. Zo'n "dynamo" kan zo enkele stromen verklaren uit de Birkelandstroom.

Dynamo processen

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

NGC 2359 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) van magnitude 11.4. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Thor's Helmet' kreeg, bevat in het centrum een…