Veranderlijke sterren

Geschreven door Olivier Franken
(1 Stem)

Deze sterren hebben een variatie in helderheid die op verschillende manieren kan ontstaan.

Intrinsiek veranderlijk

Hier gebeurt de variatie in helderheid bij het merendeel van de sterren door pulsaties of plotse explosies.
De buitenste lagen van pulserende sterren zetten uit en krimpen in waardoor hun middellijn varieert. Dit proces komt als gevolg van hun ouderdom en ontwikkeling. Aangezien een groter oppervlak meer licht kan uitstralen zal de helderheid afhankelijk zijn van hun middellijn.
Bij andere sterren varieert de helderheid door opvlammen of andere stellaire activiteiten waardoor de variatie onvoorspelbaar is. Deze zijn eruptief veranderlijk.

Schijnbaar veranderlijk

Vanaf de Aarde gezien, schuiven sommige fysische dubbelsterren voor elkaar langs waardoor de helderheid varieert.

Voorstelling van schijnbaar veranderlijk dubbelstersysteem

• Bovenaan:
    De twee sterren zijn volledig zichtbaar waardoor de maximale helderheid wordt bereikt.
  • Midden:
    De kleinere maar helderste ster schuift voor de grotere en men bekomt een middelmatige helderheid.
  • Onderaan:
    De minimale helderheid wordt bereikt doordat de grote maar lichtzwakkere ster voor de kleinere helderste ster schuift.
/

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…