Wat is een 'superaarde'?

Artistieke impressie van een superaarde Artistieke impressie van een superaarde Foto: ESO

De term 'superaarde' wordt gegeven aan planeten die zich bevinden rondom andere sterren en een massa hebben rond vijf maal die van de massa van de Aarde. In juni 2005 werd voor het eerst een superaarde ontdekt. Deze bijzondere exoplaneet bevindt zich rondom de ster Gliese 876 in het sterrenbeeld Waterman. De planeet die zich rondom deze rode dwerg bevindt, heeft een massa van 7,5 maal die van de Aarde en bevindt zich op zijn dichtste punt 3 miljoen kilometer van zijn ster.

Voor astronomen zijn dergelijke exoplaneten het meest interessant omdat deze mogelijk vloeibaar water of leven kunnen bevatten. Sinds de ontdekking van de eerste superaarde, werden nog enkele andere dergelijke exoplaneten ontdekt waarvan OGLE-2005-BLG-390Lb een massa heeft van 5,5 maal die van de aarde en HD 69830 b tien maal zo zwaar is als de Aarde. Beide objecten werden in 2006 ontdekt en bevinden zich op ongeveer 22.000 lichtjaar en 41 lichtjaar van ons vandaan. De laatst ontdekte superaarde is Gliese 581c die op een afstand staat van 20,4 lichtjaren van de Aarde en in 13 dagen om zijn moederster draait. Gliese 581c is 5 maal zo zwaar als onze eigen Aarde en doordat deze ster zich in een ideale zone om zijn ster bevindt, kan deze mogelijk vloeibaar water of leven bevatten. Volgens berekeningen van astronomen zou op deze exoplaneet een temperatuur heersen tussen de 0 en 40°C maar tot heden zijn er nog steeds geen bewijzen geleverd voor vloeibaar water of mogelijk leven op deze planeet. In ons eigen zonnestelsel komen dergelijke hemellichamen niet voor. Wetenschappers vermoeden dat bij het ontstaan van ons zonnestelsel de gasreuzen Jupiter en Saturnus ongeveer dezelfde massa moeten gehad hebben als superaardes maar door het aantrekken van grote hoeveelheden gas verder zijn blijven groeien en uitzetten. De reden waarom rond de ontdekte superaardes geen gas werd gevonden kan wijzen op het feit dat deze ontstaan zijn in een gasarme omgeving of dat deze planeten er veel langer hebben over gedaan om zich te evolueren dan de planeten uit ons eigen zonnestelsel.

Dit gebeurde vandaag in 1978