Welke namen krijgen exoplaneten?

Artistieke impressie van enkele exoplaneten rondom een ster Artistieke impressie van enkele exoplaneten rondom een ster Foto: NASA

In de sterrenkunde wordt algemeen aangenomen dat een exoplaneet de naam krijgt van de ster waar deze zich rond bevindt met achteraan een letter die begint vanaf de letter 'b'. De letters staan niet voor de plaats van de exoplaneet in het planetenstelsel maar geven de tijd van ontdekking terug. De exoplaneet Gliese 876 d werd na Gliese 876 b ontdekt maar toch bevindt deze zich veel dichter tot zijn ster.

Sommige exoplaneten kregen in het verleden ook een onofficiële naam zoals Osiris (HD 209458 b) of Bellerophon (Gliese 581 c). Tot op heden is de International Astronomical Union niet van plan deze namen officieel te erkennen omdat dit praktisch veel te moeilijk en verwarrend zou zijn. Sommige exoplaneten dragen ook de naam van hun methode van ontdekking. Zo is de exoplaneet TrES-4 de vierde planeet die ontdekt werd door het Trans-Atlantic Exoplanet Survey (TrES) en hebben exoplaneten die ontdekt werden door het Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE) een naam die begint met OGLE waarna soms ook nog het jaar van de ontdekking wordt aan toegevoegd. Aangezien er verschillende manieren bestaan om exoplaneten te detecteren, is het voor astronomen ook veel handiger dat ze aan de naam meteen kunnen zien hoe deze ontdekt werden. Voor de ontdekking van de exoplaneet 51 Pegasi b in 1995 kregen planeten rondom andere sterren verschillende soorten namen. De eerste planeten werden ontdekt rond de pulsar PSR 1257+12 en deze kregen dan ook een naam die begon met PSR 1257+12 waarna de letters 'B', 'C', of 'A' volgden.

Dit gebeurde vandaag in 1999