dinsdag, 04 december 2012 01:43

Curiosity ontdekt water, chloor en zwavel

Sporen van de arm van Curiosity die bodemstalen neemt van het Marsoppervlak Sporen van de arm van Curiosity die bodemstalen neemt van het Marsoppervlak Foto: NASA

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA heeft op maandag 3 december 2012 laten weten dat de Marsrover Curiosity water, chloor en zwavel heeft ontdekt in een bodemmonster op de planeet Mars. Daarnaast trof de Marsrover op de ‘rode planeet’ ook een methaan-achtige stof aan waarvan nog niet met zekerheid kan worden gezegd of deze van Mars afkomstig zijn.

Enkele weken geleden analyseerde de NASA’s Marsrover Curiosity voor het eerst een bodemmonster sinds het tuig succesvol landde op Mars. De monsters zijn afkomstig van een locatie die men ‘Rocknest’ noemt en werden door diverse instrumenten aan boord van het rijdend laboratorium onderzocht. Rocknest is een gebied vol met fijnstof dat door de wind werd aangevoerd. Het bodemmonster werd met een beweegbare arm uit de Marsbodem genomen waarna het in een kleine oven verwarmd werd zodat verschillende instrumenten de vrijgekomen gassen konden analyseren. Uit deze vrijgekomen gassen kon men ondermeer water detecteren. Met het Chemistry and Mineralogy instrument heeft men dan weer mineralen ontdekt die voor de helft bestaan uit vulkanische mineralen en voor de andere helft uit een glasachtig materiaal. Met nog een ander instrument, het Sample Analysis at Mars instrument, ontdekte de wetenschappers perchloraat. Jaren geleden ontdekte de Phoenix Marslander ook al deze stof. Ook werd met dit instrument een methaan-achtige stof aangetroffen waarvan men tot op heden niet kan zeggen of deze meegebracht werd door Curiosity vanop de Aarde of afkomstig is van de planeet Mars. Met deze eerste analyse werd nu wel duidelijk aangetoond dat de instrumenten perfect werken en dat wetenschappers er wellicht nog zeer veel mogen van verwachten.

Nu NASA deze mededeling heeft gedaan, komt er een einde aan de wilde speculaties die de afgelopen weken de wereld werden ingestuurd in verband met de bijzondere vondst van Curiosity. NASA-wetenschapper John Grotzinger vertelde half november in een interview dat de vondst van Curiosity de geschiedenisboeken zou halen en dat de vondst ‘wereldschokkend’ zou zijn. NASA liet vorige week wel al weten dat de verwachtingen voor de 'bijzondere ontdekking' van Curiosity veel te hoog waren. Ondanks het feit dat Curiosity en zijn instrumenten perfect functioneren is er van opzienbarende ontdekkingen nog geen sprake!

Dit gebeurde vandaag in 1989