Space Shuttle

Vaarwel Endeavour!

donderdag, 20 september 2012 12:16

Op het Kennedy Space Center in Florida heeft men op dinsdag 18 september 2012 afscheid genomen van het ruimteveer Endeavour. Het ruimteveer vertrok er omstreeks 13u30 Belgische tijd op de rug van een aangepaste Boeing 747 en is onderweg naar de Amerikaanse westkust. Na het stopzetten van het Space Shuttle programma werd beslist dat Endeavour een laatste rustplaats krijgt in het California Science Center in Los Angeles.

Vaarwel Discovery! Hot!

Op het Amerikaanse Kennedy Space Center in Florida heeft men op dinsdag 17 april 2012 afscheid genomen van het ruimteveer Discovery. Het meer dan zestig ton zware ruimteveer, dat bij NASA gekend is onder de naam 'OV-103', vertrok om 12u58 Belgische tijd op de rug van een omgebouwde Boeing 747 richting Washington waar het ruimtetuig in de nabije toekomst zal te bewonderen zijn in het prestigieuze Smithsonian Institution's National Air and Space Museum.

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer…

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.