Spacepage

In tegenstelling tot wat de naam zegt, is een 'blauwe maan' geen natuurkundig fenomeen maar een term uit de volksmond. Zo wordt de term 'blauwe maan' gegeven aan de tweede volle maan die in één kalendermaand te zien is. Dit fenomeen is niet heel uitzonderlijk en komt gemiddeld om de 2,71 jaar voor. De reden waarom men dit in de volksmond 'blauwe maan' noemt, komt wellicht van de Engelse uitdrukking 'once in a blue moon', wat de uitdrukking is voor iets wat zelden gebeurt.

De geslaagde lancering van de Electron raket vanuit Nieuw Zeeland door het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab blijkt een wrang staartje te krijgen. Zo werd tijdens deze lancering een geheime vracht in een lage baan om de Aarde gebracht waarvan nu geweten is dat het om de zogenaamde 'Humanity Star' gaat. Dit is satelliet dat de vorm heeft van een soort discobol met een diameter van één meter en bestaat uit 65 spiegels. Deze spiegels weerkaatsen vanuit de ruimte het zonlicht waardoor de Humanity Star goed zichtbaar is vanop Aarde.

Een nieuwe nationale faciliteit op de ESO-sterrenwacht op La Silla heeft met succes zijn eerste waarnemingen gedaan. De ExTrA-telescopen zullen op zoek gaan naar, en onderzoek doen aan planeten ter grootte van de aarde die om nabije rode dwergsterren cirkelen. ExTrA’s baanbrekende ontwerp zorgt voor een veel betere gevoeligheid in vergelijking met eerdere zoekacties. Astronomen beschikken nu over een krachtig nieuw middel om de jacht op mogelijk leefbare werelden voort te zetten.

Europa is de derde belangrijkste partner in het International Space Station (ISS) project. Zijn grootste bijdrage aan het ISS is het 12,8 ton wegende ruimtelabo Columbus dat in februari 2008 werd gelanceerd door het Amerikaanse ruimteveer Atlantis. Tijdens de STS-122 missie werd deze module probleemloos vastgehecht aan de Harmony koppelingsmodule van het ISS. Vandaag de dag wordt dit ruimtelabo gebruikt voor onderzoek aan vloeistofdynamica, neurologisch- en cardio-vasculair onderzoek en voor biologisch onderzoek aan onder andere planten, eencellige organismen, dierlijke cellen en weefselpreparaten.

Vanuit Nieuw Zeeland heeft het Amerikaanse commerciële ruimtevaartbedrijf Rocket Lab voor het eerst enkele satellieten met succes in een baan om de Aarde gebracht. De nieuwe Electron draagraket vertrok op 21 januari 2018, om 14u43 plaatselijke tijd, vanop het Rocket Lab Launch Complex 1 op de Māhia Peninsula en zette iets meer dan acht minuten later probleemloos drie kleine cubesat satellieten uit in een lage baan om de Aarde. Dit was de tweede testvlucht van de Electron nadat een eerste lancering in mei 2017 deels succesvol verliep. Dankzij deze geslaagde missie is Rocket Lab nu klaar om de lanceermarkt van de kleine satellieten te veroveren.

Astronomen die het MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope in Chili gebruiken, hebben in de bolvormige sterrenhoop NGC 3201 een ster ontdekt die zich heel vreemd gedraagt. Hij lijkt een omloopbaan te volgen om een onzichtbaar zwart gat dat ongeveer vier keer zoveel massa heeft als de zon. Het is het eerste inactieve zwarte gat van stellaire massa dat in een bolvormige sterrenhoop is aangetroffen en het eerste dat is ontdekt via rechtstreekse detectie van zijn zwaartekrachtsaantrekking. Deze ontdekking is van belang voor ons begrip van het ontstaan van deze sterrenhopen en zwarte gaten, en van de oorsprong van zwaartekrachtgolven.

India heeft in de nacht van donderdag 11 op vrijdag 12 januari 2018 met succes 31 satellieten in de ruimte gebracht. Deze lancering vond zoals steeds plaats op het Satish Dhawan Space Center wen werd uitgevoerd met een Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV). Dit was de eerste lancering van een PSLV raket sinds de mislukte lancering in augustus 2017 waarbij de IRNSS 1H navigatiesatelliet verloren ging. De belangrijkste vracht die in de ruimte werd gebracht was de Indiase aardobservatiesatelliet Cartosat 2F.

De eerste zes zeshoekige segmenten voor de hoofdspiegel van ESO’s Extremely Large Telescope (ELT) zijn met succes door het Duitse bedrijf SCHOTT in hun fabriek in Mainz gegoten. Deze segmenten zullen deel uitmaken van de 39-meter hoofdspiegel van de ELT, die uiteindelijk uit 798 segmenten zal bestaan. Wanneer hij in 2024 zijn eerste licht opvangt, zal de ELT de grootste optische telescoop ter wereld zijn.

De drie Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan keren na een geslaagde ruimtemissie met hun Apollo 10 ruimtecapsule terug naar de Aarde. Het doel van deze bemande ruimtemissie was het testen van de modules en het koppelen van de modules in een baan om de Maan. Hierdoor wordt deze missie ook wel de 'generale repetitie' genoemd voor de echte Maanlanding van Apollo 11. Tijdens deze vlucht was er voor het eerst in de geschiedenis ook een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. De Apollo 10 capsule landde in de Stille Oceaan en werd vervolgens opgepikt door de U.S.S. Princeton. Foto: NASA