SpaceX lanceert derde Falcon Heavy Hot!

dinsdag, 25 juni 2019 14:31

SpaceX, het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op dinsdag 25 juni 2019 voor de derde maal een krachtige Falcon Heavy raket gelanceerd. Aan boord van deze 70 meter lange raket bevonden zich 24 satellieten waaronder het Lightsail 2 ruimtetuig van The Planetary Society en NASA's Deep Space Atomic Clock. De raket vertrok om 08u30 Belgische tijd vanop het Kennedy Space Center in Florida en 3,5 uur na lift-off werden alle satellieten succesvol uitgezet in de ruimte.

Nieuwe ruimtemissies moeten de zon onderzoeken

maandag, 24 juni 2019 08:33

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

Unieke 50 jaar Apollo geschenken Hot!

dinsdag, 18 juni 2019 08:00

Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat de mens voor het eerst voet zette op de Maan. De Amerikaanse Apollo 11 missie schreef geschiedenis en de drie bemanningsleden behoren tot de grootste pioniers uit de geschiedenis van de mensheid. Om de 50ste verjaardag van deze historische ruimtemissie nog meer in de kijker te zetten, brengen verschillende fabrikanten tal van speciale, gelimiteerde artikelen uit. Ben je dus op zoek naar een uurwerk, balpen of speciale munten die in het teken staat van de Apollo 11 maanlanding? Dan moet je zeker dit overzicht bekijken!

Nieuwe ‘planetenspeurder’ van Breakthrough Watch en ESO vangt eerste licht op

dinsdag, 11 juni 2019 21:41

Breakthrough Watch, het mondiale astronomische programma dat naar aarde-achtige planeten rond nabijgelegen sterren speurt, en de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie van Europa, hebben vandaag bekendgemaakt dat een nieuw instrument van de Very Large Telescope (VLT), bedoeld voor de jacht op exoplaneten, zijn eerste licht heeft opgevangen. Het instrument – de Near Earths in the AlphaCen Region of kortweg NEAR – is ontworpen om planeten op te sporen in de ‘leefbare zones’ van de twee dichtstbijzijnde zonachtige sterren, die deel uitmaken van het Alfa Centauri-stelsel.

China brengt vanop zee zeven satellieten in de ruimte

vrijdag, 07 juni 2019 19:23

Op woensdag 5 juni 2019 heeft China voor de eerste maal verschillende satellieten in de ruimte gebracht met behulp van een raket die werd gelanceerd vanop zee. De Long March 11 raket vertrok omstreeks 06u06 Belgische tijd vanop een schip in de Gele Zee en zette vervolgens zeven satellieten succesvol uit in een lage baan om de Aarde. Dit was de eerste maal dat China satellieten lanceert vanop een drijvend lanceerplatform.

ESO draagt bij aan verdediging aarde tegen gevaarlijke planetoïden

maandag, 03 juni 2019 13:06

Dankzij de unieke mogelijkheden van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope is het gelukt om de scherpste opnamen te maken van een dubbelplanetoïde terwijl deze op 25 mei langs de aarde vloog. De planetoïde vormde op zichzelf geen bedreiging, maar wetenschappers hebben hem kunnen gebruiken als oefenobject. Daarbij is aangetoond dat de geavanceerde technologie van ESO van cruciaal belang kan zijn voor de verdediging van onze planeet. Het International Asteroid Warning Network (IAWN) heeft een grote waarnemingscampagne gecoördineerd van de planetoïde 1999 KW4 terwijl deze op 25 mei 2019 op een afstand van 5,2 miljoen kilometer [1] langs de aarde vloog.

Hoe fotografeer je de maan?

Eén van de mooiste objecten die je aan de nachtelijke hemel kan fotograferen, is de maan. Dit object is bijzonder geliefd bij fotografen doordat de maan zich makkelijk laat fotograferen en deze regelmatig te zien aan de hemel in verschillende fasen. Het lijkt misschien moeilijk om de maan te fotograferen maar eigenlijk is dit vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een camera met een goede telelens, een statief en enige kennis van fotografie. In dit artikel wordt uitgebreid uitgelegd hoe je onze prachtige maan het best fotografeert.

Voyager Golden Records: grammofoonplaten voor buitenaards leven

Aan boord van de twee legendarische en onvermoeibare Voyager ruimtetuigen bevinden zich twee heel bijzondere grammofoonplaten. De twee gouden platen bevatten geluiden en beelden die het leven op Aarde zo goed mogelijk moeten weergeven. Beide platen zijn bedoeld als boodschap aan buitenaardse levensvormen en staan symbool voor het begin van ‘interstellaire communicatie’.

Dit gebeurde vandaag in 1935