Grote, donkere sterrenstelsels bestaan waarschijnlijk toch niet

donderdag, 15 oktober 2020 12:24

Astronomen hebben na een nieuwe analyse van bestaande Hubble-data vastgesteld dat het uiterst lichtzwakke sterrenstelsel Dragonfly44 veel minder sterrenhopen in de omringende halo van donkere materie heeft dan in 2016 is gemeld. Omdat het aantal bolhopen een goede indicator is voor de hoeveelheid donkere materie, is dit zogeheten ultradiffuse stelsel eerder een gewoon dwergsterrenstelsel, met de bijbehorende hoeveelheid donkere materie, dan een stelsel van Melkweg-achtige omvang dat vrijwel geheel uit donkere materie zou bestaan.

Blue Origin brengt opnieuw onbemande capsule in de ruimte Hot!

dinsdag, 13 oktober 2020 19:41

Het private ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft op 13 oktober 2020 opnieuw een succesvolle onbemande testvlucht uitgevoerd van zijn herbruikbare New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Zo bracht Blue Origin zijn zelf ontwikkelde ruimtevaartuig kortstondig in de ruimte en keerde de bijhorende draagraket kort na de lancering terug naar de aarde. In tegenstelling tot andere draagraketten maakte de BE-3 raket van Blue Origin uiteindelijk een zachte landing op aarde waardoor deze opnieuw kan gebruikt worden. Dankzij deze dertiende testvlucht staat Blue Origin opnieuw een stap dichter bij het in de ruimte brengen van mensen.

Dood door ‘spaghettificatie’: ESO-telescopen leggen laatste ogenblikken vast van ster die door een zwart gat wordt verzwolgen

maandag, 12 oktober 2020 11:12

Met behulp van telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere organisaties hebben astronomen de zeldzame uitbarsting van licht waargenomen van een ster die door een superzwaar zwart gat aan flarden wordt getrokken. Het verschijnsel, dat een tidal disruption event wordt genoemd, was met een afstand van iets meer dan 215 miljoen lichtjaar het meest nabije in zijn soort en werd ongekend gedetailleerd waargenomen.

Alle seinen op groen voor blik op rode planeet Mars

maandag, 12 oktober 2020 09:44

Op woensdagavond 14 oktober om 21.00 uur organiseert het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde (Universiteit van Amsterdam) een virtuele kijkavond vanwege de oppositie van Mars. De rode planeet staat die dag precies tegenover de zon vanaf de aarde gezien. Daarbij staat de planeet ook nog eens hoog aan de hemel. De eerstvolgende perfecte waarneemkans vindt pas over dertig jaar plaats.

Sterrenwacht Leiden

Sinds haar oprichting in 1633 als observatorium bij de Leidse universiteit, heeft de “Leidse Sterrewacht” een leidinggevende rol gespeeld in de geschiedenis van de astronomie. De Leidse sterrenwacht is het oudste universiteitsobservatorium ter wereld (Sterrenwacht Parijs-Meudon dateert van 1667 en het Koninklijk Observatorium van Greenwich dateert van 1675) en bekende directeuren van deze sterrenwacht waren onder andere Willem de Sitter, Ejnar Hertzsprung en Jan Oort.

Astronomen maken haarscherpe opnamen van het westelijke deel van de Carinanevel Hot!

woensdag, 07 oktober 2020 11:13

Astronomen hebben met behulp van de 8,1 meter Gemini South telescoop in Chili en met de techniek van adaptieve optiek nieuwe prachtige opnamen kunnen maken van het westelijke deel van de bekende Carinanevel. De resultaten zijn verbluffend en nooit eerder werd dit deel van de Carinanevel zo scherp en gedetailleerd in beeld gebracht. Deze nieuwe opnamen onthullen een rijkdom aan details die nooit eerder werden waargenomen en zijn voor sterrenkundigen een mooi voorproefje van wat er mogelijk moet zijn met de James Webb Space Telescope die volgend gelanceerd wordt.

Mars in oppositie op 14 oktober 2020 Hot!

woensdag, 07 oktober 2020 09:42

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 14 oktober 2020 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Een Marsoppositie vindt gemiddeld iedere 780 dagen plaats en is steeds een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen naar uitkijken. Doordat Mars op dat moment relatief dicht bij de Aarde staat, is deze planeet helder en goed zichtbaar waardoor dit de beste omstandigheden zijn om Mars waar te nemen met een binoculair of telescoop.

Verslaat het Antarctisch ozongat 2020 het record van 2006?

zaterdag, 03 oktober 2020 08:16

Het gat in de ozonlaag boven het zuidpoolgebied is dit jaar, omwille van de uitzonderlijke koude temperaturen in de stratosfeer, erg diep. Daar waar het ozongat boven Antarctica vorig jaar nog het kleinste ooit gemeten was, zou het dit jaar wel eens een van de grootste kunnen worden. Of het ozongat effectief richting een record zal evolueren, zal de komende dagen en weken door satellietwaarnemingen kunnen bevestigd worden en hangt vooral af van de verdere stabiliteit van de stratosferische polaire vortex.

Dit gebeurde vandaag in 1981

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…