Volg LIVE de lancering van de Perseverance Marsrover Hot!

zondag, 26 juli 2020 08:41

In de zomer van 2020 worden opnieuw enkele belangrijke ruimtetuigen gelanceerd richting de 'rode planeet'. Eén van deze nieuwe Marsverkenners is de Amerikaanse Marsrover 'Perseverance' die deel uitmaakt van de Mars 2020 missie. Deze nieuwe Marsrover moet op donderdag 30 juli 2020 in ruimte gebracht worden met behulp van een Amerikaanse Atlas V raket. De lancering is voorzien voor 13u50 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

ESO-telescoop maakt eerste opname ooit van een meervoudig planetenstelsel rond een zonachtige ster Hot!

woensdag, 22 juli 2020 16:00

De Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft de allereerste opname gemaakt van een jonge, zonachtige ster die in het gezelschap is van twee reuzenplaneten. Opnamen van stelsels met meerdere exoplaneten zijn heel zeldzaam en tot nu toe hadden astronomen bij een ster die vergelijkbaar is met de zon nooit meer dan één planeet rechtstreeks waargenomen. De nieuwe waarnemingen kunnen astronomen helpen begrijpen hoe de planeten rond onze eigen zon zijn gevormd en geëvolueerd.

Lancering James Webb Space Telescope opnieuw uitgesteld

zondag, 19 juli 2020 12:41

De lancering van NASA's nieuwste ruimtetelescoop, de James Webb Space Telescope, is opnieuw uitgesteld met een half jaar. Zo is de lancering nu voorzien voor 31 oktober 2021. De extra vertraging is te wijten aan de gevolgen van de coronacrisis alsook aan bijkomende technische problemen die NASA wil eerst wil oplossen. De James Webb Space Telescope (JWST) is de meest complexe ruimtetelescoop ooit gebouwd. Deze 8,8 miljard dollar dure ruimtetelescoop had oorspronkelijk al in 2007 al in de ruimte moeten gebracht worden maar dit werd omwille van een nieuw ontwerp en technische obstakels steeds uitgesteld.

De eerste beelden van de telescoop EUI zijn vrijgegeven Hot!

donderdag, 16 juli 2020 19:16

De eerste beelden gemaakt door de telescoop EUI aan boord van de ruimtemissie Solar Orbiter zijn vrijgegeven. Het EUI instrument onder Belgische leiding, ontdekt kampvuren op de Zon. De beelden zaten meteen juist. De beelden van de hoge resolutie camera waren zo ongelooflijk scherp dat het te mooi leek om waar te zijn. De ontlading was enorm, zeker omdat dit de allereerste ruimtemissie is waarvan de instrumenten noodgedwongen vanuit ieders kot werden getest omwille van de COVID19-pandemie.

Volg LIVE de lancering van de Hope Mars Mission! Hot!

maandag, 13 juli 2020 22:13

In de zomer van 2020 worden opnieuw enkele belangrijke ruimtetuigen gelanceerd richting de 'rode planeet'. Eén van deze nieuwe Marsverkenners is de Hope Mars Mission en werd ontwikkeld en gebouwd door de Verenigde Arabische Emiraten. Deze Arabische Marsverkenner zal op zondag 19 juli 2020 in ruimte gebracht worden met behulp van een Japanse H-2A raket. De lancering is voorzien voor 23u58 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Hot!

zaterdag, 11 juli 2020 13:19

Kometen zijn één van de mooiste maar vaak ook zeldzaamste astronomische verschijnselen die de mens vanop de aarde kan waarnemen. Momenteel kunnen we vanop heel wat plaatsen op aarde de prachtige komeet NEOWISE (C/2020 F3) waarnemen die op 27 maart 2020 werd ontdekt met behulp van de Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Op 3 juli 2020 bereikte deze komeet zijn dichtste punt bij de zon waarna deze steeds helderder en beter zichtbaar werd vanop aarde. In dit artikel kan u een overzicht bekijken van de mooiste foto's van de komeet NEOWISE (C/2020 F3). Alvast veel kijkplezier!

Volg LIVE de lancering van de Starlink 9 missie! Hot!

woensdag, 08 juli 2020 09:09

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zaterdag 11 juli 2020 opnieuw 57 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Naast de 58 Starlink satellieten worden er tijdens deze lancering ook twee commerciële aardobservatiesatellieten gelanceerd in opdracht van BlackSky Global. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. De lancering is voorzien voor 16u54 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Gaat komeet NEOWISE (C/2020 F3) voor spektakel zorgen? Hot!

vrijdag, 03 juli 2020 15:13

Amateurastronomen en astrofotografen hebben de volgende weken opnieuw iets om naar uit te kijken. Zo volgen astronomen van over de hele wereld de komeet NEOWISE (C/2020 F3) die volgens sommigen na zijn periheliumpassage op 3 juli 2020 wel eens met het blote oog zichtbaar zou kunnen zijn. Tot op heden toont de komeet nog geen sporen van fragmentatie en wordt deze steeds helderder. Toch is het steeds afwachten of ook deze komeet zijn passage langs de zon zal overleven en of deze niet plots in helderheid afneemt.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster.…