Grote X-1 klasse zonnevlam barst los van de zon Hot!

donderdag, 28 oktober 2021 23:04

Op donderdag 28 oktober 2021 barste een krachtige X-1 klasse zonnevlam los van de zon. De laatste maanden werd onze ster steeds actiever en de X-1 zonnevlam van 28 oktober 2021 is momenteel de 2de krachtigste uitbarsting uit deze huidige zonnecyclus. X-klasse uitbarstingen zijn de krachtigste in hun soort en kunnen op aarde voor een uitval zorgen van radioverbindingen en van elektriciteitscentrales. Deze X-klasse uitbarsting doet denken aan de gekende Halloween storm uit 2003 waar op exact dezelfde datum in 2003 een X17 uitbarsting voor Poollicht zorgde in de nacht van 30 oktober 2003 in België en Nederland.

Project Kuiper: meer dan 3 200 satellieten voor beter internet

donderdag, 28 oktober 2021 19:38

Het Amerikaans gigantische e-commercebedrijf Amazon.com wil in de ruimte een netwerk van satellieten uitbouwen dat op lange termijn aan vrijwel iedereen op aarde breedband internet moet aanbieden. Met het Kuiper Project, dat zal bestaan uit meer dan 3 200 satellieten in een lage baan om de aarde, wil het bedrijf de concurrentie aangaan met het Starlink project van SpaceX, het bedrijf van Elon Musk. Amazon.com wil de eerste fase van het project al tegen 2026 afgerond hebben. De naam van het ambitieuze project verwijst naar de Kuipergordel die is vernoemd naar de Nederlands-Amerikaanse astronoom Gerard Kuiper.

Noorwegen wil satellieten in de ruimte brengen vanop Andøya Space

dinsdag, 26 oktober 2021 11:57

De Norwegian Space Agency heeft deze maand bekend gemaakt dat het in 2022 wil starten met satellieten in de ruimte te brengen vanop eigen bodem. Zo heeft men het voormalige Andøya Space Center, op het noordelijke gelegen Noorse eiland Andøya, geselecteerd als nieuwe lanceerbasis voor het lanceren van kleine satellieten met een maximaal gewicht van 1,5 ton. Met de realisatie van deze nieuwe lanceerbasis hoopt Noorwegen nieuwe of bestaande ruimtevaartbedrijven te kunnen aantrekken en zijn eigen ruimtevaartindustrie een boost te geven.

Heeft het Chandra X-ray Observatory de eerste exoplaneet ontdekt buiten het Melkwegstelsel? Hot!

maandag, 25 oktober 2021 18:27

Voor het eerst zijn er tekenen gevonden van een planeet die een ster buiten het Melkwegstelsel doorkruist. Dit intrigerende resultaat, waarbij gebruik is gemaakt van NASA's Chandra X-ray Observatory, opent een nieuw venster voor het zoeken naar exoplaneten op grotere afstanden dan ooit tevoren. De mogelijke exoplaneet kandidaat bevindt zich in het spiraalstelsel Messier 51 (M51), ook wel het Draaikolkstelsel genoemd vanwege zijn kenmerkende profiel. Exoplaneten worden gedefinieerd als planeten buiten ons zonnestelsel. Tot nu toe hebben astronomen alle andere bekende exoplaneten en kandidaten in het Melkwegstelsel gevonden, bijna allemaal op minder dan ongeveer 3 000 lichtjaar van de aarde. Een exoplaneet in M51 zou ongeveer 28 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd zijn, wat betekent dat hij duizenden keren verder weg zou zijn dan die in de Melkweg.

Leer alles over de SpaceX Crew-3 ruimtemissie! Hot!

maandag, 25 oktober 2021 13:39

Indien alles verloopt zoals gepland gaat SpaceX begin november 2021 opnieuw vier mensen in de ruimte brengen tijdens de SpaceX Crew-3 ruimtemissie. Tijdens deze derde operationele bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moeten drie Amerikaanse astronauten en ook een Europese ruimtevaarder naar het internationale ruimtestation ISS gebracht worden. Van de vier bemanningsleden ging slechts één Amerikaanse ruimtevaarder eerder al eens de ruimte in. De bemande Crew Dragon ruimtecapsule zal zoals steeds in de ruimte gebracht worden met een Falcon 9 raket van SpaceX vanop het Kennedy Space Center in Florida. De lancering van deze derde bemande missie uit NASA's Commercial Crew Program is voorzien voor 3 november 2021.

Ariane 5 raket brengt twee zware satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 25 oktober 2021 09:57

Een Europese krachtige Ariane 5 raket heeft in de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 oktober 2021 twee zware satellieten in de ruimte gebracht. De meer dan 770 ton zware Ariane 5 raket vertrok om 04u10 Belgische tijd vanop het Centre Spatial Guyanais in Zuid-Amerika en zette iets later de SES 17 communicatiesatelliet en de Franse militaire satelliet Syracuse 4A probleemloos uit in een baan tijdelijke om de aarde. Beide satellieten hadden samen een gewicht van 11,2 ton, wat goed is voor een nieuw Ariane record. Dit was 111ste lancering van een krachtige Ariane 5 raket sinds 1996 en was meteen ook de 255ste lancering van een Europese Ariane raket sinds in 1979 voor het eerste een Ariane raket werd gelanceerd.

NASA's Space Launch System voor het eerst volledig geassembleerd Hot!

zaterdag, 23 oktober 2021 14:06

De nieuwste raket van de ruimtevaartorganisatie NASA, het Space Launch System (SLS), is voor het eerst volledig geassembleerd. Afgelopen week werd in de Vehicle Assembly Building (VAB) van het Kennedy Space Center de nieuwe Orion ruimtecapsule vastgemaakt bovenop de nieuwe raket waardoor het Space Launch System nu voor de eerste maal volledig geassembleerd is. Het Space Launch System (SLS) is maar liefst 98 meter lang en moet tijdens de eerste onbemande Artemis I testvlucht de Orion ruimtecapsule in een baan om de maan brengen. Nu de raket volledig geassembleerd is, kan NASA starten met de laatste tests. Zo moet deze nieuwe superraket ook voor de eerste maal wordt getransporteerd naar het lanceerplatform LC 39B. De lancering van de Artemis I missie is voorzien voor 12 februari 2022.

NASA's nieuwe ruimtetelescoop moet evolutie Melkweg in kaart brengen

vrijdag, 22 oktober 2021 12:27

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe ruimtetelescoop voorgesteld die de recente geschiedenis van de geboorte en sterfte van sterren en de vorming van chemische elementen in de Melkweg zal bestuderen. De gammastralingstelescoop, de Compton Spectrometer and Imager (COSI), zal naar verwachting in 2025 worden gelanceerd als NASA's nieuwste kleine astrofysicamissie. NASA's Astrophysics Explorers Program ontving in 2019 achttien voorstellen voor ruimtetelescopen en selecteerde er vier voor missieconceptstudies. Na een gedetailleerde beoordeling van deze studies door een panel van wetenschappers en ingenieurs, selecteerde NASA COSI om verder te gaan in ontwikkeling.

De European Launcher Development Organization (ELDO) slaagt er vanuit Australië niet in om een Europa raket in de ruimte te brengen. Tijdens deze testvlucht vanop de Woomera lanceerbasis wordt voor het eerst een Europa raket getest die uitgerust is met drie rakettrappen. Ook alle andere testvluchten met Europa raketten mislukken wat uiteindelijk leidt tot het stopzetten van het programma. Foto: ESA