VISTA bekijkt een van de grootste nevels van de Melkweg in het infrarood

woensdag, 29 augustus 2018 08:00

De Carinanevel, een van de grootste en helderste nevels aan de nachthemel, is fraai in beeld gebracht door de VISTA-telescoop van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili. Door waarnemingen te doen in het infrarood heeft VISTA door het hete gas en het donkere stof van de nevel heen gekeken, en zo ontelbare sterren zichtbaar gemaakt – zowel pasgeboren als stervende. Op ongeveer 7 500 lichtjaar afstand, in het sterrenbeeld Carina (Kiel), bevindt zich een nevel waarbinnen geboorte en dood hand in hand gaan.

Europa brengt 'windsatelliet' succesvol in de ruimte Hot!

woensdag, 22 augustus 2018 22:34

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 22 augustus 2018 met succes zijn nieuwste weersatelliet in de ruimte gebracht. De Aeolus satelliet werd gelanceerd met behulp van een Vega raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd 55 minuten na lift-off uitgezet in een lage baan om de Aarde. Aeolus werd vernoemd naar de heerser van de winden in de oude Griekse mythologie en moet de wind op Aarde gedetailleerd in kaart brengen.

NASA brengt Parker Solar Probe succesvol in de ruimte Hot!

zondag, 12 augustus 2018 10:24

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zondag 12 augustus 2018 met succes de Parker Solar Probe in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde moet zich dichter dan ooit tevoren tot bij de Zon begeven om uiteindelijk in de corona van de Zon te vliegen. Met dit project willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

Leer aan de hand van deze video's alles over de Parker Solar Probe! Hot!

vrijdag, 10 augustus 2018 08:15

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

Elliptische elegantie

woensdag, 08 augustus 2018 13:06

Deze rijke opname, gemaakt met ESO’s VLT Survey Telescope – de grootste surveytelescoop ter wereld op zichtbare golflengten, wordt bevolkt door een glinsterende menigte van sterrenstelsels. De kenmerken van de vele sterrenstelsels op de foto stellen astronomen in staat om subtiele galactische details op te sporen. De Very Large Telescope (VLT) van ESO kan gedetailleerde waarnemingen doen van zeer zwakke hemelobjecten. Maar als astronomen willen begrijpen hoe de enorme verscheidenheid aan sterrenstelsels tot stand komt, moeten ze een ander soort telescoop gebruiken – eentje met een veel groter beeldveld.

Hier komen de nachten van de 'vallende sterren'! Hot!

maandag, 06 augustus 2018 10:11

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

NASA stelt astronauten voor die met privéraket naar de ruimte gaan vliegen Hot!

zaterdag, 04 augustus 2018 20:46

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft in het Johnson Space Center in Houston de groep van astronauten voorgesteld die in de nabije toekomst naar de ruimte gaan vliegen met behulp van raketten en ruimtecapsules die ontwikkeld werden door Amerikaanse privébedrijven. Sinds het einde van het Space Shuttle programma in 2011 kan NASA geen astronauten meer op eigen kracht naar de ruimte brengen. Om dit probleem tijdelijk op te lossen, werden Amerikaanse ruimtevaarders de afgelopen jaren in de ruimte gebracht met behulp van Russische Sojoez raketten. De twee Amerikaanse bedrijven Boeing en SpaceX hopen hier nu snel verandering in te brengen door Amerikanen in de ruimte te brengen met zelf ontwikkelde raketten en ruimtevaartuigen.

Stellair overblijfsel toont oorsprong van radioactieve moleculen

maandag, 30 juli 2018 22:44

Astronomen die gebruik maken van ALMA en NOEMA hebben voor het eerst met zekerheid een radioactief molecuul in de interstellaire ruimte gedetecteerd. Het radioactieve deel van het molecuul is een isotoop van aluminium. De waarnemingen laten zien dat de isotoop na de botsing tussen twee sterren, waarbij een restant achterbleef dat CK Vulpeculae wordt genoemd, over de ruimte is verspreid. Dit is de eerste keer dat dit element rechtstreeks is aangetoond bij een specifiek object.

In India ontdekt men in het Gaya district een vijf kilogram zware Marsmeteoriet die later de naam 'Shergotty' krijgt. Deze relatief jonge meteoriet bestaat vooral uit pyroxeen en is de tweede Marsmeteoriet die op Aarde wordt ontdekt.

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand…