ALMA en VLT ontdekken een overschot aan zware sterren in nabije en verre starburststelsels Hot!

dinsdag, 05 juni 2018 12:41

Astronomen hebben met behulp van ALMA en de VLT ontdekt dat zowel starburststelsels in het vroege heelal als een stervormingsgebied in een nabij sterrenstelsel naar verhouding veel meer zware sterren bevatten dan kalmere sterrenstelsels. Deze ontdekkingen trekken de bestaande ideeën over hoe sterrenstelsels zijn geëvolueerd in twijfel en veranderen ons begrip van de stervormingsgeschiedenis van het heelal en de vorming van chemische elementen.

Een drukke buurt

vrijdag, 01 juni 2018 08:03

De helder gloeiende Tarantulanevel, ongeveer 160.000 lichtjaar van ons verwijderd, is de meest spectaculaire bezienswaardigheid van de Grote Magelhaense Wolk, een satellietstelsel van onze Melkweg. De VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili heeft dit gebied en zijn rijke omgeving in prachtige details vastgelegd. De foto toont een kosmisch landschap van sterrenhopen, gloeiende gaswolken en de verspreide restanten van supernova-explosies. Dit is de scherpste opname ooit van dit complete gebied.

Vierde mens op de Maan overleden Hot!

zondag, 27 mei 2018 07:37

De vierde mens die ooit op de Maan wandelde, Alan Bean, is op 26 mei 2018 in Houston op 86-jarige leeftijd overleden. Bean maakte in november 1969 deel uit van de Apollo 12 missie naar de Maan en wandelde samen met zijn collega, Charles Conrad, op het oppervlak van de Maan. Na zijn maanavontuur werd Alan Bean in 1973 gezagvoerder van de Skylab 3 missie. Alles samen verbleef deze Amerikaanse ruimtevaarder 69 dagen en 15 uur in de ruimte. Na zijn carrière als ruimtevaarder werd Alan Bean een gepassioneerde schilder.

ALMA en VLT vinden bewijs voor stervorming slechts 250 miljoen jaar na de oerknal

donderdag, 17 mei 2018 07:54

Astronomen hebben, via waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESO’s Very Large Telescope (VLT), vastgesteld dat de stervorming in het verre sterrenstelsel MACS1149-JD1 onverwacht vroeg is begonnen: slechts 250 miljoen jaar na de oerknal. De ontdekking behelst ook de verste detectie van zuurstof die ooit is gedaan en het verste sterrenstelsel dat ooit met ALMA of de VLT is waargenomen. De resultaten verschijnen op 17 mei 2018 in het tijdschrift Nature.

NASA stuurt in 2020 een helikopter naar Mars Hot!

woensdag, 16 mei 2018 11:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

ESO-telescopen vinden de eerste koolstofrijke planetoïde in de Kuipergordel Hot!

woensdag, 09 mei 2018 07:23

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van ESO-telescopen een overblijfsel van het vroege zonnestelsel onderzocht. Daarbij is vastgesteld dat het ongewone Kuipergordelobject 2004 EW95 een koolstofrijke planetoïde is – de eerste in zijn soort die in de koude buitenste regionen van het zonnestelsel is aangetroffen. Dit merkwaardige object is waarschijnlijk ontstaan in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter en op enig moment naar de miljarden kilometers verder weg gelegen Kuipergordel geslingerd.

Blue Origin voert opnieuw geslaagde testvlucht uit Hot!

zondag, 29 april 2018 19:34

Het private ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft op 29 april 2018 opnieuw een succesvolle onbemande testvlucht uitgevoerd met zijn herbruikbare New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Zo bracht Blue Origin zijn zelf ontwikkelde ruimtecapsule kortstondig in de ruimte en keerde de bijhorende draagraket kort na de lancering terug naar de Aarde. In tegenstelling tot andere draagraketten maakte de BE-3 raket van Blue Origin uiteindelijk een zachte landing op Aarde waardoor deze opnieuw kan gebruikt worden.

ALMA en APEX ontdekken enorme conglomeraten van sterrenstelsels-in-wording in het vroege heelal

maandag, 23 april 2018 20:12

De telescopen ALMA en APEX hebben diep de ruimte in gekeken – terug naar de tijd dat het heelal nog maar een tiende van zijn huidige leeftijd had. Daarbij zagen ze het begin van reusachtige kosmische opeenhopingen: aanstaande botsingen tussen jonge ‘starburststelsels’. Astronomen dachten dat deze gebeurtenissen pas ongeveer drie miljard jaar na de oerknal hadden plaatsgevonden. De verrassing was dus groot toen nieuwe waarnemingen lieten zien dat deze al optraden toen het heelal nog maar half zo oud was!

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Discovery gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder Patrick Baudry uit Frankrijk en Sultan bin Salman Al Saud uit Saoudi Arabië. Tijdens deze STS-51-G ruimtemissie worden drie communicatiesatellieten met succes uitgezet in de ruimte. Dit was de achttiende spaceshuttlemissie en de vijfde vlucht voor de Discovery. Foto: NASA