Foto: ESA/Hubble/NASA

Net als onze ster, de zon, bevinden er zich nog vele duizenden en zelfs miljoenen andere zonnen in het heelal. De dichtste ster die zich in de buurt van ons zonnestelsel bevindt, is de ster Proxima Centauri. Deze ster bevindt zich op een afstand van 4,25 lichtjaar van ons vandaan. Dit wil zeggen dat het licht van deze ster afkomstig er 4,2 aardse jaren over doet om ons te bereiken. Licht reist door de ruimte met een snelheid van bijna 300 000 kilometer per seconde. Omgerekend reist licht dus 9 460 000 000 000 kilometer in één jaar. In afstand uitgedrukt bevindt de ster Proxima Centauri zich dus op 38 000 000 000 000 kilometer van ons vandaan.

Proxima Centauri kunnen we aan de sterrenhemel terugvinden in het sterrenbeeld Centaur en is niet met het blote oog te zien. De naam betekent in het Latijn zoveel als "de dichtstbijzijnde van (het sterrenbeeld) Centaur". Deze ster werd in 1915 ontdekt door de astronoom Robert Innes. Proxima Centauri maakt ook deel uit van het sterren-systeem Alpha Centauri en rond de ster Proxima Centauri draaien ook enkele planeten waardoor deze ster dus ook een 'zonnestelsel' is.

Reizen naar Proxima Centauri

De hoogst bereikte snelheid dat een bemand ruimtevaartuig ooit heeft bereikt, was de Apollo ruimtecapsule bij zijn terugkeer naar de aarde. Op dat moment behaalde het bemande ruimtevaartuig een snelheid van 11,08 kilometer per seconde. Aan deze snelheid zou een bemand ruimtevaartuig er 110 000 jaar over doen om de ster Proxima Centauri te bereiken. Indien we zouden kunnen reizen aan de snelheid van het licht, zou het nog steeds 4,2 jaar duren om deze ster te bereiken. Met de huidige technologie naar sterren reizen is dus zo goed als niet mogelijk!

De Apollo 16 ruimtecapsule, met aan boord de astronauten John W. Young, Thomas K. Mattingly en Charles M. Duke, keert na een geslaagde missie naar de Maan terug naar de Aarde waarna ze in de Stille Oceaan worden opgepikt door het Amerikaanse schip USS Ticonderoga. Alles samen verbleven Young en Duke 71 uur op het oppervlak van de Maan en brachten zij 95 kilogram aan bodemmonsters van de Maan mee naar de Aarde. Young en Duke legden op het oppervmak van de Maan met hun Lunar Roving Vehicle ongeveer 26,7 kilometer af. Foto: NASA