vrijdag, 20 februari 2015 10:15

70 000 jaar geleden scheerde een ster door de Oortwolk

Artistieke impressie van de Ster van Scholz die 70 000 jaar geleden op een kleine afstand van de Zon vloog Artistieke impressie van de Ster van Scholz die 70 000 jaar geleden op een kleine afstand van de Zon vloog Foto: Michael Osadciw / University of Rochester

Astronomen hebben ontdekt dat 70 000 jaar geleden een zwakke ster doorheen de Oortwolk is gereisd. Deze ster, die men de 'Ster van Scholz' noemt, bevindt zich momenteel op een afstand van ongeveer twintig lichtjaar maar vloog in de prehistorie op 'slechts' 0,8 lichtjaar afstand van de Zon.

De astronomen uit de Verenigde Staten, Europa, Chili en Zuid-Afrika kwamen tot deze bijzondere ontdekking nadat men de route van de ster in kaart bracht. Uit deze berekeningen bleek dat de Ster van Scholz 70 000 jaar geleden op een afstand van ongeveer 0,8 lichtjaar van de Zon vloog (8 triljoen kilometer). Nooit eerder vloog een ster op een dergelijke korte afstand van de Zon. Ter vergelijking: de ster die momenteel het dichtst bij ons zonnestelsel staat, Proxima Centauri, bevindt zich op een afstand van 4,2 lichtjaar. Doordat de Ster van Scholz op korte afstand van de Zon vloog, zijn de onderzoekers er zo goed als zeker van dat deze ster door de buitenste delen van de zogeheten 'Oortwolk' moet zijn gevlogen. De Oortwolk is een uitgestrekte 'wolk' aan de rand van het zonnestelsel dat gevuld is met kometen. Deze wolk bevindt zich op een afstand tussen ongeveer 3 000 en 100 000 astronomische eenheden (AE) van de Zon. Doordat de buitenste regio van de Oortwolk relatief dun bevolkt is, is er volgens de onderzoekers van grootschalige zwaartekrachtstoringen geen sprake. Indien deze ster wel grootschalige zwaartekrachtstoringen zou hebben veroorzaakt, was de Aarde wellicht het slachtoffer geweest van een kometenbombardement. Op het moment dat de Ster van Scholz zich het dichtst bij de Zon begaf, was deze te zwak om vanop Aarde met het blote oog te zien. Toch kan het zijn dat onze voorouders deze ster wel hebben gezien aangezien deze soms zeer actief is waardoor deze zwakke ster soms veel helderder kan worden. De Ster van Scholz, die officieel de naam 'WISE J072003.20-084651.2' draagt, is een rode dwergster die deel uitmaakt van een dubbelster en wordt vergezeld door een zogeheten 'bruine dwergster'. Dit is een gasbol die te klein en te koel is voor kernfusiereacties en wordt door astronomen ook wel vaak een 'mislukte ster' genoemd. Wie de Ster van Scholz zelf wil waarnemen, kan deze terugvinden in het sterrenbeeld Monoceros (magnitude 10).

Dit gebeurde vandaag in 1999