Met deze startersgids trachtten we beginnende waarnemers kennis te laten maken met diverse objecten aan de hemel die nog relatief eenvoudig terug te vinden zijn. De sterrenbeelden en deep-sky objecten werden die werden geselecteerd, zijn makkelijk waar te nemen in de zomer. Elk sterrenbeeld waar we objecten uit voorstellen, is voorzien van een sterrenkaart. Meer gedetailleerde info over de vele deep-sky objecten dat elk sterrenbeeld telt, kan men terugvinden in het 'Deepsky interactief' gedeelte op deze website.

Hercules

Bijna recht boven het hoofd wanneer de duisternis valt in de late zomer vinden we het sterrenbeeld Hercules en Lyra. Hercules is een groot sterrenbeeld waarvan de helderste sterren relatief zwak zijn, een goed donkere hemel is dan ook aan te raden om de volledige figuur te zien aan de hemel. Lyra aan de andere zijde is klein maar bevat de heldere ster Vega als haar helderste lid. De interessante objecten in dit gebied liggen erg dicht ten opzichte van de Aarde in de ruimte.

M13

M13 is de bekendste sterrenhoop en is helder en groot genoeg om met het blote oog te zien tijdens een goede nacht. Het is 12 tot 15 boogminuten in diameter met een eerder makkelijk te herkennen oplossing aan het centrum en komt vaak wat haveloos over. Lange slierten van sterren draaien weg vanuit het centrum en een propellorvormig gebied aan de zuidwestzijde lijkt bijna verdoken te zijn van het aantal sterren.

Lyra

M57

De ringnevel is één van de juwelen aan de hemel, het object is helder en kan eenvoudig gevonden worden. De ringvorm wordt in zo goed als elk instrument opgemerkt. De ringnevel is niet perfect cirkelvormig maar is licht ovaalvormig (oost-noordoost en westzuidwest) en heeft een ster net naast de oostelijke rand. Het object kan ook met wat grotere vergrotingen nog goed gezien worden. De centrale ster van deze planetaire nevel heeft een magnitude 15 en kan daardoor enkel gezien worden in grote amateurtelescopen.

Scorpius

Het sterrenbeeld Scorpius is één van de weinige sterrenbeelden die echt voorstelt wat het zou moeten voorstellen: een schorpioen. Dit grote en uitgespreide gebied bevat vele open en bolvormige sterrenhopen alsook een weelde aan nevelachtigheid, voornamelijk in het gebied van haar heldere ster Antares. Hoe groot Scorpius ook is, vroeger was het nog veel groter. In de oudheid waren de helderste sterren van het sterrenbeeld Libra een deel van Scorpius en stelden de klauwen van de schorpioen voor. Er zijn verscheidene open sterrenhopen in Scorpius die interessant zijn voor waar te nemen.

M6

De botervliegcluster is een mooie open sterrenhoop met een diameter van 25' en bevat meer dan 100 heldere en relatief heldere sterren. Het wordt de botervliegcluster genoemd aangezien waarnemers er de vorm van een botervlieg in herkennen. De sterrenhoop is zichtbaar met het blote oog als een zwakke vlak van licht.

M7

Deze mooie open sterrenhoop heeft een diameter van bijna een graad, gebruik dus lage vergrotingen of een binoculair om deze open sterrenhoop optimaal waar te nemen. Deze losse geconcentreerde cluster is eenvoudig opmerkbaar met het blote oog aan de hemel.

Sagittarius

Het sterrenbeeld Sagittarius licht langsheen de zuidelijke helft van de melkweg en binnen de grenzen ervan ligt het hart van ons sterrenstelsel. Hierdoor zullen we bij het waarnemen van dit gevied veel open sterrenhopen, gasachtige nevels, planetaire nevels en bolvormige sterrenhopen zien. Binnen de grenzen van Sagittarius kan men enkele fijne exemplaren van elke soort vinden. In dit gebied liggen ook veel Messier objecten waarvan we slechts enkele gaan bespreken samen met enkele andere objecten uit de Herschel lijst. Dit gebied is het waard dat je dit verkend tijdens verschillende nachten, niet enkel met een telescoop maar alsook met een binoculair. Met een binoculair is dit een ideale plaats ol uit te starten aangezien er vele heldere objecten eenvoudig te zien zijn.

M8 (De Lagunenevel)

M8

Met een mogelijke uitsondering van de grote Orionnevel (M42) is dit waarschijnlijk één van de beste sterrenhoop en nevelcombinatie aan de hemel. Een grote en licht versplinterde open sterrenhoop kan gezien worden met een grote wervelende mist van nevelachtigheid. Vele donkere gebieden kunnen gezien worden in lusvormige patronen die gemarkeert worden door helderdere gebieden. Dit object kan snel gezien worden doorheen een zoeker, binoculairen en zelfs met het blote oog onder goede omstandigheden.

M20 (De Trifidnevel)

M20

Op een kleine afstand ten noorden van M8 vinden we de trifidnevel. Het object kan eenvoudig gevonden worden maar is aanzienlijk zwakker dan dat object. Een dubbelster kan gezien worden dat omgeven is door een cirkelvormige vlek van licht. Deze lichtvlek is verdeeld in drie aparte gebieden door donkere lanen die elkaar snijden in het centrum. Op een goed heldere nacht kan een zwakker gebied van reflectienevel gezien worden aan de noordzijde van ongeveer dezelfde grootte.

Andromeda

Andromeda ligt ver weg van het vlak van ons sterrenstelsel en laat ons objecten zien van buitens ons sterrenstelsel.

M31, M32 en M110

M31

Het grote sterrenstelsel in Andromeda en haar compagnon. M31 is het dichtste spiraalsstelsel ten opzichte van onze eigen melkweg en hierdoor zien we het met een weelde aan details. Verschillende stofbanden zijn zichtbaar en grote telescopen kunnen zelfs individuele leden van bolvormige sterrenhopen in het object zien. Het trio M31, M32 en M110 wordt best gezien doorheen een grote binoculair en het zelfde beeldveld en ook de begeleider van M32 is ook goed zichtbaar.

Gamma Andromedae

Dit is één van de mooisye dubbelsterren aan de hemel. De dubbelster kan goed onderscheiden worden en toont een goud-oranje primaire ster en een fijne blauwe begeleider. Een object die je moet gezien hebben!

Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.