Interview met Geukens Koen

Geboortejaar: 1962
Woonplaats: Herenthout
Nationaliteit: Belg
Persoonlijke Telescoop: C8

1: Wat vindt u zo boeiend aan ruimtevaart?
Mijn probleem is dat ik eigenlijk alles nogal boeiend vind. Uiteraard is er de bemande ruimtevaart, ook al omdat dit bij de mensen het meeste aanspreekt. Bemande ruimtevaart is echter nog steeds geen routine, al lijkt het soms wel zo. Verder heb je natuurlijk de planetaire sondes en kunstmanen zoals de Hubble Space Telescope. Prachtige beelden van allerlei objecten uit het heelal, maar ook van planeten. En dat Mars veel belangstelling krijgt, is wat mij betreft terecht. Maar net zo interessant is hetgene zelden in het nieuws komt, de voorbereidingen aan zo’n project, het vaak jaren wachten vooraleer een idee vorm begint te krijgen. Er is de commerciële kant van de ruimtevaart, de dagdagelijkse toepassingen zoals communicatie en navigatie. Er zijn de politieke beslissingen, de uitwerking van die richtlijnen, … . Kortom, er zijn meer dan voldoende interessante kanten aan de ruimtevaart om er mee bezig te blijven.

2: Wat is voor u de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart?
Ik denk dat er drie belangrijke periodes zijn. Da’s uiteraard de beginperiode met Yuri Gagarin en de strijd om de primeurs. Er is onmiskenbaar de landing op de maan. En momenteel beleven we ook een zeer interessante periode met enerzijds het stopzetten van de Shuttle en het uitwerken van de Vision for Space Exploration. Anderzijds is er Spaceshipone en Virgin Galactic wat wel eens het begin van de commerciële bemande ruimtevaart zou kunnen worden.

3: Wat is voor u de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de onbemande ruimtevaart?
De eerste ruimtevaartprojecten die mij nog altijd bijblijven zijn de Vikingsondes op Mars en het Voyager project. En uiteraard de Hubble Space Telescope.

4: Hoe zal de ruimtevaart volgens u evolueren in de toekomst?
Ik hoop dat we vroeg of laat toch de stap richting Mars gaan zetten. Maar ik vrees er voor dat dit niet in de eerste 20 jaar zal gebeuren. Sterrenkunde vanuit de ruimte zal steeds meer en meer een belanrijke rol gaan spelen. En uiteraard zal de commerciële ruimtevaart (onbemand én bemand) niet meer weg te denken zijn.

5: Wat is uw mening over commerciële ruimtevaart?
Commerciële ruimtevaart is niet meer weg te denken. ’t Lijkt me trouwens een normale evolutie dat ruimtevaart vanuit een experimenteel stadium evolueert in een aantal aspekten naar een commerciëel gebeuren. En dat dit zeer snel kan gaan, hebben de GPS-toepassingen de laatste jaren wel duidelijk gemaakt.

De productie van allerlei dingen in de ruimte (geneesmiddelen, geleiders, …), da’s iets dat ik niet meteen op korte termijn zie gebeuren. Tenzij de toegang tot de ruimte drastisch goedkoper wordt.

Dit gebeurde vandaag in 1914

De Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt op het Lick Observatory de Jupitermaan Sinope. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 38 kilometer en tot 2000 was dit de meest afgelegen maan in een baan om Jupiter.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…