Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

woensdag, 14 juli 2021 07:43

Eind juli gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna de capsule terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Ingenieuze 'geweven' spectrometer bijna klaar voor de start

maandag, 12 juli 2021 18:22

WEAVE, een ingenieuze spectrometer met duizenden verplaatsbare glasvezels, is bijna klaar voor gebruik door sterrenkundigen. Dat meldt een team van astronomen en technici onder leiding van Scott Trager (Rijksuniversiteit Groningen). De spectrometer, inclusief de twee robots die de glasvezels in wisselende opstellingen leggen, is succesvol geïnstalleerd op de Nederlands-Britse-Spaanse William Herschel Telescope op La Palma.

SpaceShipTwo

Na het succes van het eerste private bemande ruimtevaarttuig SpaceShipOne in 2004 maakte het in datzelfde jaar opgerichte Virgin Galactic plannen bekend voor de ontwikkeling van een eigen commercieel ruimtevaartuig. Virgin Galactic's ruimtetuig kreeg de naam 'SpaceShipTwo' en het ontwerp van dit commerciële ruimtevaartuig werd gebaseerd op dat van SpaceShipOne. Met SpaceShipTwo wil het bedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, Virgin Galactic, honderden menen tegen betaling kortstondig in de ruimte brengen. Voor een ticket aan ongeveer 250 000 dollar krijg je dan een unieke vlucht die 2,5 uur duurt en waarbij je dan enkele minuten gewichtloos bent op een maximale hoogte van 90 kilometer. Velen zien in het ontwerp en de toekomstplannen van SpaceShipTwo de start van het echte ruimtetoerisme.

Volg LIVE de ruimtereis van Richard Branson Hot!

zaterdag, 10 juli 2021 08:58

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 samen met vijf andere mensen kortstondig de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Zo zal een speciaal vliegtuig SpaceShipTwo eerst tot op een hoogte brengen van ongeveer 11 kilometer waarna SpaceShipTwo zich met behulp van zijn raketmotor tot op een maximale hoogte van ongeveer 90 kilometer zal begeven. Een tiental minuten later moet SpaceShipTwo uiteindelijk terugkeren naar de aarde en landen als een klassiek vliegtuig. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Richard Branson gaat op 11 juli de ruimte in Hot!

zondag, 04 juli 2021 13:10

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Dat maakte Virgin Galactic op vrijdag 2 juli bekend. Tijdens deze belangrijke testvlucht gaat Virgin Galactic voor het eerst zes mensen kortstondig in de ruimte brengen tijdens een zogeheten suborbitale ruimtevlucht. Met deze bekendmaking is de race om de eerste miljardair in de ruimte te brengen nu echt begonnen aangezien de oprichter van Amazon en één van 's werelds rijkste mensen, Jeff Bezos, enkele dagen later eveneens de ruimte in wil met zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Groen licht voor bouw van 's werelds grootste radiotelescoop SKA Observatory

zaterdag, 03 juli 2021 14:11

Tijdens een historische vergadering van de Raad vorige week kreeg het onlangs opgerichte SKA Observatorium (SKAO) van zijn lidstaten goedkeuring om te starten met de bouw van de SKA-telescopen in Australië en Zuid-Afrika. De twee telescopen, die momenteel SKA-Low en SKA-Mid worden genoemd – de namen beschrijven het radiofrequentiebereik dat zij elk bestrijken - worden de twee grootste en meest complexe netwerken van radiotelescopen die ooit zijn gebouwd.

Donkere materie: ‘echt spul’ of onbegrepen zwaartekracht?

dinsdag, 22 juni 2021 19:29

Er heerst al jarenlang een tweestrijd onder astronomen en natuurkundigen. Is de mysterieuze donkere materie die diep in het heelal wordt waargenomen nu écht, of zien we de gevolgen van subtiele afwijkingen van de ons bekende zwaartekrachtswetten? In 2016 kwam de Nederlandse natuurkundige Erik Verlinde met een theorie van de tweede soort: emergente zwaartekracht. Nieuw onderzoek, deze week gepubliceerd in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics, verlegt de grens van donkerematerie-waarnemingen tot in de onbekende buitenregionen van sterrenstelsels, en legt daarmee verschillende donkerematerie-modellen en alternatieve zwaartekrachttheorieën langs de meetlat. ​​​​​​​

Maak kennis met Nauka! Hot!

zondag, 20 juni 2021 07:42

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze enkele dagen later moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Normaal had Rusland deze module al in 2007 aan het ISS moeten bevestigen maar de lancering werd steeds uitgesteld als gevolg van diverse redenen. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen.

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm…