ISS krijgt nieuw ruimtetoilet van 23 miljoen dollar Hot!

maandag, 28 september 2020 08:39

Indien alles verloopt zoals gepland, wordt er deze week vanuit de Verenigde Staten een nieuwe Cygnus bevoorradingsmodule gelanceerd die zal worden vastgemaakt aan het internationale ruimtestation ISS. Naast de traditionele bevoorrading zoals voedsel, kledij en nieuwe wetenschappelijke experimenten gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie ook een nieuw ruimtetoilet naar het ruimtestation brengen. Dit nieuwe ruimtetoilet is onder andere vrouwvriendelijker dan zijn voorganger en weegt 40% lichter dan zijn voorganger.

Astronauten en kosmonauten in de fout

Astronauten en kosmonauten zijn vaak mensen die als vertegenwoordigers optreden voor hun land en werden in de beginjaren van de bemande ruimtevaart vaak als goden omschreven. Toch zijn dit ook heel normale mensen die dankzij enkele speciale capaciteiten of bijzondere kennis een gevaarlijk beroep uitoefenen en constant onder een hoge druk staan. Ruimtevaarders kunnen net als gewone burgers uit de bol gaan en kunnen net als iedereen wangedrag vertonen ook al werd dit in het verleden vaak verzwegen of geminimaliseerd. In onderstaande lijst vinden we enkele namen van ruimtevaarders terug die er een zeer raar gedrag op nahielden of die zichzelf niet meer onder controle hadden.

Volg LIVE de lancering van de Starlink 12 missie! Hot!

zondag, 27 september 2020 19:54

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op maandag 28 september 2020 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 16u22 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Leidse onderzoekers brengen vorming van sterrenstelsels in beeld

donderdag, 24 september 2020 15:27

Een internationaal team van astronomen, met daarbij een hoofdrol voor onderzoekers van de Universiteit Leiden, heeft de brandstof voor het vormen van sterrenstelsels in kaart gebracht in het iconische Hubble Ultra Deep Field. De resultaten van het onderzoek zijn geaccepteerd voor publicatie in The Astrophysical Journal.

COVID-19: De luchtvervuiling keert terug als de maatregelen versoepelen Hot!

woensdag, 23 september 2020 09:20

Luchtvervuiling wordt wereldwijd erkend als de vijfde belangrijkste risicofactor voor sterfte. Wereldwijd sterven jaarlijks ongeveer 5 miljoen mensen (lees: een op de tien doden) aan de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit. Volgens het recentste rapport van het Europees Milieuagentschap is een op de acht sterfgevallen in Europa het gevolg van aan luchtverontreiniging gerelateerde ziekten. Dit zet luchtvervuiling in de schijnwerpers als een milieuprobleem van groot maatschappelijk belang.

Variatie in sterrenwinden komt door buurster of buurplaneet

vrijdag, 18 september 2020 17:23

Een internationaal team van onderzoekers met Nederlandse sterrenkundigen heeft met waarnemingen en modellen laten zien dat de tot nu toe slecht begrepen grote verscheidenheid in de structuur van sterrenwinden komt door begeleidende sterren of door grote exoplaneten. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in het vakblad Science.

Mogelijke indicator van leven ontdekt op Venus Hot!

maandag, 14 september 2020 17:03

Een internationaal team van astronomen heeft vandaag de ontdekking bekendgemaakt van een zeldzaam molecuul, fosfine, in de wolken van Venus. Op aarde wordt dit gas alleen geproduceerd door de industrie of door micro-organismen die in zuurstofvrije milieus gedijen. Astronomen speculeren al tientallen jaren over de mogelijkheid dat hoge wolken op Venus een broedplaats kunnen zijn van micro-organismen die het snikhete planeetoppervlak vermijden, maar wel bestand moeten zijn tegen een zeer hoge zuurgraad. De detectie van fosfine zou erop kunnen wijzen dat dit buitenaardse ‘luchtleven’ echt bestaat.

SpaceX maakt zich klaar voor belangrijke testvlucht

zondag, 13 september 2020 17:32

Het Amerikaanse succesvolle ruimtevaartbedrijf SpaceX maakt zich momenteel klaar voor een belangrijke testvlucht die de volgende weken al zou kunnen plaatsvinden. Zo wil het bedrijf op zijn testsite in Texas een cruciale testvlucht uitvoeren waarbij het SN8 prototype tot op een hoogte van ongeveer 18 kilometer moet vliegen waarna deze autonoom moet terugkeren naar de aarde. Deze testvlucht kadert in de ontwikkeling van het reusachtige Starship ruimtevaartuig waarmee SpaceX naar de maan en de planeet Mars wil.

Dit gebeurde vandaag in 1981

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

NGC 281, ook gekend als IC 11, is een emissienevel van magnitude 7.3 en is terug te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze nevel bevindt zich in de Perseum-arm van…