Dit gebeurde vandaag in 1983

Lancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Verenigde Staten van de Infrared Astronomical Satellite (IRAS). IRAS voerde de eerste "all sky survey" uit in het infrarode deel van het spectrum. Deze ruimtetelescoop was een zeer succesvolle satelliet voor het waarnemen van infraroodstraling. Het project was een samenwerkingsverband tussen de Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De belanngrijkste resultaten die men behaalde met IRAS was ondermeer ontdekking van sterrenstelsels met een extreem grote infraroodhelderheid en de ontdekking van de aanwezigheid van stofschijven rond bepaalde hoofdreekssterren. Foto: NASA

NGC 7662 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 8.6. De bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Blauwe Sneeuwbal', een naam die het object niet…