Sterrenkunde

Sterrenkunde of astronomie is waarschijnlijk de oudste wetenschap ter wereld. Niet verbazend, aangezien de mens van nature uit gefascineerd is door de pracht van de sterrenhemel. In deze sectie vind je meer informatie over de wetenschap sterrenkunde in het algemeen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

M43 maakt deel uit van de bekende Orionnevel (M42) maar wordt er visueel van gescheiden door enkele donkere nevels. Deze nevel omringd de jonge veranderlijke ster NU Orionis, dat M43…