Sterrenkunde

Sterrenkunde of astronomie is waarschijnlijk de oudste wetenschap ter wereld. Niet verbazend, aangezien de mens van nature uit gefascineerd is door de pracht van de sterrenhemel. In deze sectie vind je meer informatie over de wetenschap sterrenkunde in het algemeen.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M9 is een zeer geconcentreerde en heldere bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) gevuld met zwakke sterren. Doordat dit object zich dicht bij de Melkweg bevindt, wordt het gedeeltelijk…