Sterren

Veranderlijke sterren

Deze sterren hebben een variatie in helderheid die op verschillende manieren kan ontstaan.

Cepheïden

De ster RS Puppis is een van de meest felle Cepheïden in de Melkweg. Deze afbeelding is gemaakt met ruimtetelescoop Hubble.

De lichtkracht van een ster verandert voortdurend. Dit kan gebeuren op lange periode, meestal afhankelijk van de ontwikkelingsfase waarin de ster zich bevindt, maar ook op korte periode, regelmatig of onregelmatig door pulsaties. Cepheïden zijn een speciale klasse van pulserende sterren die met regelmaat pulseren over een tijdspanne van een paar dagen. Ze zijn vernoemd naar de eerst ontdekte van deze  klasse, Delta Cepheï, de op 3 na helderste ster in het sterrenbeeld Cepheus.

Wegloopsterren en hogesnelheidssterren

Dit infrarood beeld toont de wegloopster Zeta Ophiuchi waarbij het een schokgolf veroorzaakt in de interstellaire stofwolk.

In tijden van haast en spoed is het goed om soms eens tot rust te komen. Bijvoorbeeld bij het lezen van een artikel over sterren die er ook een enigszins jachtig leven op na houden. De groepsnaam wegloopsterren klinkt misschien niet zo bijzonder, maar het is interessant om eens te kijken naar hun ontstaan, hun levensloop en hun... snelheden. In de literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen wegloopsterren (runaway stars) en hogesnelheidsterren (high-velocity stars) en het onderscheid zit in het ontstaan. Hierna worden beide groepen sterren besproken en worden enkele voorbeelden gegeven.

Geboortedag van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte gedurende zijn carrière als sterrenkundige verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Heinrich Louis d'Arrest was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus en gaf een catalogus uit met daarin meer dan 200 nevels.

M100 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de enorme Virgocluster van sterrenstelsels. We bekijken het object van bovenaan waardoor de spiraalstructuur zeer mooi waar te nemen is.…