De zoektocht naar exoplaneten

De Kepler ruimtetelescoop en de zoektocht naar (intelligent) leven

Bestaan er aarde-achtige planeten buiten ons zonnestelsel?  Dat is zonder twijfel één van de meest fundamentele vragen die de mens zich al honderden jaren stelt.  De kans bestaat dat we daar binnenkort een antwoord op krijgen. In februari 2009 lanceert NASA immers de Kepler ruimtetelescoop, die zal zoeken naar zogenaamde exoplaneten vergelijkbaar met onze aarde.  Daarmee bedoelen we: rotsachtige planeten ongeveer even groot als de onze die zich in de Bewoonbare Zone van hun ster bevinden (niet te veraf en niet te dichtbij, zodat vloeibaar water aan- wezig kan zijn). Momenteel zijn er reeds (met andere methoden) een kleine driehonderd exoplaneten ontdekt. Bijna alle zijn zogenaamde gasreuzen, vergelijkbaar met Jupiter en Saturnus. De kans dat dergelijke planeten leven herbergen is uiteraard zeer klein.

Hoe kun je planeten bij andere sterren ontdekken?

Artistieke impressie van de Kepler ruimtetelescoop

Tot twintig jaar geleden waren de planeten in het zonnestelsel de enige die aan de wetenschap bekend waren. Astronomen gingen er vanuit dat ook elders planeten zouden moeten bestaan, maar niemand had zo ooit gezien. Vandaag de dag kennen we bijna duizend planeten die om andere sterren draaien. Sommige zijn kleiner dan de aarde, terwijl anderen zwaarder zijn dan Jupiter. Astronomen vermoeden dat de Melkweg minstens evenveel planeten als sterren bevat.

Dit gebeurde vandaag in 2002