De cijfers schetsen een grimmig beeld van ons probleem met het verkeer in de ruimte. Momenteel cirkelen er meer dan 11.000 actieve satellieten rond de aarde en de komende jaren staan er nog eens duizenden lanceringen op het programma. Nog zorgwekkender zijn de meer dan 1,2 miljoen stukken ruimtepuin groter dan één centimeter die met ongelooflijke snelheden door de ruimte suizen. Bij die snelheden kan zelfs een verfschilfer een ruimtevaartuig beschadigen, terwijl groter puin hele satellieten kan vernietigen.
Door deze toenemende congestie is het voorkomen van botsingen een dagelijkse hoofdpijn geworden voor satellietexploitanten over de hele wereld. Momenteel moeten teams van specialisten handmatig bedreigingen beoordelen, risico's berekenen en afstemmen met andere exploitanten wanneer botsingen waarschijnlijk lijken. Dit proces is tijdrovend, arbeidsintensief en gevoelig voor communicatiestoornissen die noodmaatregelen kunnen bemoeilijken. Dat is waar CREAM om de hoek komt kijken.
Het systeem wil dit chaotische proces revolutioneren door de meeste activiteiten om botsingen te voorkomen te automatiseren. Het systeem kan potentiële botsingen evalueren, nauwkeurige manoeuvreplannen genereren en besluitvorming ondersteunen met minimale menselijke tussenkomst. Zie het als een luchtverkeersleidingssysteem voor de ruimte, maar dan met kunstmatige intelligentie die een groot deel van de complexe coördinatie voor zijn rekening neemt.
Een van de meest innovatieve kenmerken van CREAM is de mogelijkheid om verschillende soorten organisaties die betrokken zijn bij ruimtevaartactiviteiten met elkaar te verbinden. Satellietexploitanten, ruimtebewakingsdiensten, regelgevende instanties en waarnemers kunnen allemaal via het systeem communiceren, waardoor een proces dat voorheen gefragmenteerd en vaak frustrerend was, wordt gestroomlijnd.
Het systeem gaat nog verder door onderhandelingen tussen exploitanten te faciliteren wanneer potentiële botsingen betrekking hebben op twee actieve satellieten in plaats van ruimtepuin. Als exploitanten het niet eens zijn over de beste oplossing, kan CREAM het geschil voorleggen aan bemiddelingsdiensten, waardoor een eerlijke en transparante oplossing wordt gegarandeerd. Momenteel bestaat CREAM als een grondgebonden prototypesysteem dat is ontwikkeld door GMV en Guardtime. Deze versie kan al botsingswaarschuwingen geven en uitvoerbare uitwijkmanoeuvres genereren die grondpersoneel kan uitvoeren. De echte doorbraak komt echter wanneer CREAM zelf in een baan om de aarde komt.
Het project bereidt zich voor op uitgebreide proefprojecten en ontwikkelt tegelijkertijd ruimteversies. Deze omvatten “piggyback-missies”, waarbij CREAM als digitale lading aan boord van andere ruimtevaartuigen wordt meegenomen, plus een speciale demonstratiemissie om de mogelijkheden van het systeem in de barre omstandigheden van de ruimte te testen. CREAM voorkomt niet alleen directe botsingen, maar pakt ook een fundamentele uitdaging op het gebied van ruimtevaartbeheer aan. Het vaststellen van “verkeersregels” voor het ruimteverkeer heeft altijd te maken gehad met een kip-en-ei-probleem: er is zowel internationale overeenstemming over de regels nodig als de technologie om ze te handhaven.
CREAM biedt die ontbrekende technologische basis. Het systeem biedt gestandaardiseerde tools die operators helpen om best practices te volgen en geeft regelgevers de mogelijkheid om de naleving te controleren. Dankzij het flexibele ontwerp kunnen niet-technische gebruikers de normen en regels bijwerken naarmate de internationale normen evolueren. Deze aanpasbaarheid zorgt ervoor dat CREAM relevant blijft naarmate de ruimtetechnologie vordert en nieuwe uitdagingen zich aandienen. In plaats van verouderd te raken, kan het systeem meegroeien en zich aanpassen aan onze groeiende aanwezigheid in de ruimte.
Bron: Universe Today