donderdag, 02 november 2017 13:44

Exoplaneet NGTS-1b stelt astronomen voor een raadsel Hot!

Artistieke impressie van de exoplaneet NGTS-1b rondom de rode dwergster. Artistieke impressie van de exoplaneet NGTS-1b rondom de rode dwergster. Foto: University of Warwick/Mark Garlick

Astronomen hebben een bijzondere planeet ontdekt rondom een andere ster die sterrenkundigen voor een groot raadsel stelt. Zo blijkt uit waarnemingen dat de exoplaneet NGTS-1b ongeveer even groot is als de planeet Jupiter en draait rondom een ster die maar half zo groot is als onze ster, de Zon. Volgens de huidige theorieën zou deze planeet niet kunnen bestaan waardoor deze ontdekking een grote verrassing is voor alle sterrenkundigen.

De rode dwergster, waarrond de raadselachtige exoplaneet NGTS-1b draait, is van spectraalklasse M en bevindt zich op een afstand van ongeveer 600 lichtjaar van de Aarde. De exoplaneet NGTS-1b bevindt zich op ongeveer 4,5 miljoen kilometer van de rode dwergster en draait om de 2,6 dagen om deze kleine ster. NGTS-1b is zelfs nog 30% groter dan de planeet Jupiter maar heeft wel 20% minder massa. Ondanks de zeer kleine afstand van de exoplaneet tot zijn bijhorende ster, slechts 3% van de afstand aarde-zon, bedraagt de temperatuur op deze planeet ongeveer 530°C. NGTS-1b wordt in astronomische termen dan ook een 'hete Jupiter' genoemd. Door zijn enorme omvang is de exoplaneet NGTS-1b vandaag de dag vrijwel de grootste exoplaneet ten opzichte van de omvang van zijn moederster. Astronomen stellen zich nu terecht de vraag hoe een dwergster als NGTS-1 zulke omvangrijke planeten kunnen krijgen? Tot op heden gingen sterrenkundigen er van uit dat er rondom dwergsterren enkel kleine, rotsachtige planeten kunnen ontstaan maar deze theorie zal door de ontdekking van NGTS-1b wellicht worden herzien. Astronomen willen nu vooral onderzoeken hoeveel er van deze exoplaneten voorkomen in ons heelal. De naam van deze exoplaneet is een verwijzing naar het Next Generation Transit Survey (NGTS) instrument dat zich in Chili bevindt en waarmee deze opvallende planeet werd ontdekt. Vanuit de dorre en afgelegen Atacamawoestijn in Chili bestudeert het Next Generation Transit Survey (NGTS) instrument op het Paranal observatorium exoplaneten die rond rode dwergsterren cirkelen. Doordat de moederster van NGTS-1b echter zeer zwak is, hebben de astronomen de monsterplaneet met veel moeite kunnen ontdekken. Nu het Next Generation Transit Survey (NGTS) instrument zijn eerste grote ontdekking van een dergelijk kaliber heeft gedaan, verwachten astronomen de volgende jaren nog meer verrassende en bijzondere ontdekkingen.

Wat is een rode dwergster?

Rode dwergsterren zijn sterren van spectraalklasse K5 tot K9 of M en hebben een massa tussen 0,08 en 0,5 maal die van de zon. Door de relatief kleine massa van deze sterren is de temperatuur in de kern van een rode dwerg lager dan in die van grotere sterren. Hierdoor gaat de kernfusiereactie van waterstof tot helium veel langzamer. Als gevolg van de langzame verbranding van waterstof en de lage temperatuur van een rode dwergster kan de levensduur van de minst massieve ster 10 tot 20 biljoen jaar bedragen. Doordat rode dwergsterren zeer lichtzwak zijn (absoluut 10 tot 300 000 maal zwakker dan onze ster, de zon) zijn deze niet met het blote oog waar te nemen. Toch vormen rode dwergen de grootste groep van sterren in ons heelal. Enkele bekende rode dwergsterren zijn: de ster van Barnard en de ster van Kapteyn.

Dit gebeurde vandaag in 1973

Het Russische ruimtestation Saljoet 2 wordt vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de ruimte gebracht. Dit militaire ruimtestation met civiele dekmantel kende meteen na de lancering al technische problemen waardoor dit nooit bezocht werd door kosmonauten. Vermoedelijk als gevolg van het dichtbij ontploffen van de laatste trap van Protonraket die het ruimtestation in zijn baan had gebracht, was het ruimtestation lek geraakt en viel de druk weg. Daarnaast begon het ruimtestation ook wild te tuimelen met op een gegeven moment dertig rotaties per minuut waardoor de zonnepanelen afgerukt werden. Saljoet 2 had een lengte van 14,5 meter, woog bij de lancering 18,6 ton en zond radiosignalen uit op een golflengte die normaal werd gebruikt door Sovjet spionagesatellieten.

M72, ook gekend als NGC 6981, is een prachtige bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman). Vaak wordt dit object overschaduwd door de nabije gelegen bolhoop M2. De bolvormige sterrenhoop…