donderdag, 06 maart 2014 00:00

Exoplaneet gefotografeerd met gewone ccd-sensor Hot!

(1 Stem)
De eerste ccd-opname van de planeet Bèta Pictoris b De eerste ccd-opname van de planeet Bèta Pictoris b Foto: Jared Males / UA

Wetenschappers hebben voor het eerst een exoplaneet gefotografeerd met dezelfde technologie die in een klassieke digitale camera zit. Zo slaagde men er in om met een gewone ccd-sensor de planeet Bèta Pictoris b in beeld te brengen.

De planeet Bèta Pictoris b cirkelt rondom de ster Bèta Pictoris in het sterrenbeeld Schilder (Pictor) en maakt deel uit van een systeem dat zich op iets meer dan 63 lichtjaar van de Aarde bevindt. Het hemellichaam cirkelt op een afstand rond zijn moederster die negen keer groter is dan de afstand tussen de Aarde en de Zon. Wetenschappers van de universiteit van Arizona zijn er nu in geslaagd om deze exoplaneet niet met een infrarooddetector in beeld te brengen maar wel met een sensor die vergelijkbaar is met de beeldsensor in digitale camera’s. Tot op heden werden alle foto’s van planeten rondom andere sterren die vanop Aarde gemaakt met infrarooddetectoren. Doordat dit eigenlijk ‘warmtebeelden’ zijn, kon men dan ook maar enkel de zogeheten ‘gasreuzen’ fotograferen aangezien deze veel warmte uitstralen. De nieuwe technologie met de klassieke ccd-sensor is dan ook een grote doorbraak in het onderzoek naar exoplaneten. Zo kan men met deze nieuwe technologie nu ook oudere, koelere en wellicht ook leefbare exoplaneten in beeld brengen aangezien men nu exoplaneten kan fotograferen in zichtbaar licht in plaats van infrarood licht. Wetenschappers willen exoplaneten meer onderzoeken in zichtbaar licht indien men de aanwezigheid op leven wil opsporen. Onze planeet, de Aarde, kleurt uiteindelijk ook ‘blauw’ in zichtbaar licht. Volgens de betrokken onderzoekers staat de nieuwe technologie nog maar in zijn kinderschoenen en is deze veelbelovend. En dat deze nieuwe technologie heel wat informatie kan opleveren, werd inmiddels ook al bewezen. Op basis van de nieuwe beelden konden de wetenschappers bevestigen dat de atmosfeer van exoplaneet Bèta Pictoris b een temperatuur heeft van ongeveer 2600 graden Fahrenheit.

Dit gebeurde vandaag in 1990

Vanop het Xichang Satellite Launch Centre in China wordt voor het eerst een Chang Zheng 2E (CZ-2E) draagraket gelanceerd. Tijdens deze eerste missie wordt de eerste Pakistaanse communicatiesatelliet, Badr-1, in de ruimte gebracht.

M28 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en is redelijk onbekend aangezien de meeste waarnemers de grotere bolhoop M22 observeren. De bolhoop ligt op een afstand van…