vrijdag, 16 november 2018 09:21

Grote inslagkrater ontdekt onder ijskap van Groenland Hot!

De rode cirkel toont de grote inslagkrater op Groenland. De rode cirkel toont de grote inslagkrater op Groenland. Foto: The Natural History Museum of Denmark

In het noorden van Groenland, onder de Hiawatha-gletsjer, hebben wetenschappers een grote inslagkrater ontdekt die verscholen zit onder een ijslaag van ongeveer 800 meter dik. De krater is ongeveer 31 kilometer breed en hoort hierdoor bij de 25 grootste inslagkraters op Aarde. Volgens wetenschappers zou een ijzermeteoriet van ongeveer één kilometer groot deze inslagkrater hebben gevormd. Deze belangrijke ontdekking werd bekend gemaakt via het wetenschappelijke vakblad Science Advances.

De grote inslagkrater op Groenland werd in 2015 bij toeval ontdekt door Deense wetenschappers waarna zij enkele jaren later terugkeerden voor extra onderzoek. Toen de wetenschappers radarmetingen onderzochten die gemaakt werden van het gebied tussen 1997 en 2014 zagen zij een kraterachtige deuk onder de ijslaag. Ook op satellietbeelden van het gebied was een cirkelvormig patroon te zien aan de rand van de ijskap doordat de rand van de krater mooi samenvalt met de rand van de ijskap. Radarwaarnemingen en onderzoek ter plaatse toonde uiteindelijk aan dat het met zekerheid om een inslagkrater gaat die bijzonder goed geconserveerd is wat heel verrassend is aangezien gletsjerijs erg eroderend is. De onderzoekers troffen ter plaatse zogeheten 'geschokte kwarts' aan wat kwartskristallen zijn die onder extreem hoge druk zijn veranderd. Een plots inslag van een meteoriet kan deze verandering perfect verklaren. Uit het onderzoek leiden de onderzoekers dan ook af dat de krater jonger dan 3 miljoen jaar is, wat geologisch heel jong is. De wetenschappers sluiten zelfs niet uit dat de inslagkrater pas werd gevormd tegen het einde van de laatste ijstijd, ongeveer 12 000 jaar geleden. De impact van de inslag van de meteoriet die deze krater heeft gevormd, moet gigantisch zijn geweest. Zo zou deze meteoriet met een snelheid van ongeveer 19 kilometer per seconde zijn ingeslagen op de Aarde wat een impact zou hebben veroorzaakt waarbij 47 miljoen keer meer energie zou zijn vrijgekomen dan bij de atoombom op Hiroshima in 1945. Het puin dat door de impact van de meteoriet in de atmosfeer terecht kwam, zal ongetwijfeld een invloed hebben gehad op het volledige klimaat op Aarde. De impact zou er ook voor gezorgd hebben dat er toen heel wat ijs is gesmolten waardoor de Straat Nares, tussen Canada en Groenland, plots volstroomde met zoetwater. De ontdekking van deze grote inslagkrater op Groenland toont volgens wetenschappers nog maar eens aan dat we nog steeds niet alles weten over onze planeet en dat het tijdperk van belangrijke ontdekkingen nog steeds niet voorbij is.

Bron:  EurekaAlert!

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts…