zondag, 12 april 2015 20:00

Onze ster is een nakomertje

Artistieke impressie van de nachthemel ngezien vanaf een hypothetische planeet in het jonge Melkwegstelsel van 10 miljard jaar geleden. De sterrenhemel wemelt van de stervormingsgebieden. Artistieke impressie van de nachthemel ngezien vanaf een hypothetische planeet in het jonge Melkwegstelsel van 10 miljard jaar geleden. De sterrenhemel wemelt van de stervormingsgebieden. Foto: NASA / ESA

Uit een nieuw en uitgebreid onderzoek is gebleken dat onze ster, de Zon, een nakomertje is. Zo is het duidelijk geworden dat de Zon later is ontstaan dan de meeste sterren in de Melkweg die ongeveer tien miljard jaar geleden zijn ontstaan tijdens een periode waarin sterren aan hoog tempo werd geproduceerd in voorlopers van spiraalstelsels.

Om te kunnen achterhalen dat de Zon een nakomertje is, ging een grootschalig sterrenkundig onderzoek aan vooraf waarbij allerlei bekende telescopen, waaronder de Hubble Space Telescope, Spitzer en Herschel ruimtetelescopen en de Magellan-telescoop in Chili, werden ingezet. Door deze telescopen licht te laten verzamelen dat lang geleden werd uitgezonden, kunnen sterrenkundigen eigenlijk terugkijken in de tijd waardoor men op die manier meer leert over de beginjaren van ons eigen sterrenstelsel. Zo werden bij dit onderzoek meer dan 24 000 voorlopers van spiraalstelsels onderzocht waaruit bleek dat deze stelsels tijdens de eerste vijf miljard jaar van hun bestaan de meeste sterren produceerden. Hierna nam het tempo van stervorming snel af wat wil zeggen dat ongeveer tien miljard jaar geleden een heuse stellaire geboortegolf in onze Melkweg heeft plaatsgevonden. Opmerkelijk is wel dat onze ster, de Zon, pas vijf miljard later is ontstaan. Indien de Zon in dezelfde periode van de stellaire geboortegolf was ontstaan, hadden wij er wellicht nooit geweest aangezien de nevel waaruit de Zon is ontstaan al superrijk was aan zware elementen. Deze elementen, die zwaarder zijn dan waterstof en helium, worden enkel maar geproduceerd in zware sterren en aangezien de Zon veel later is ontstaan, waren deze zware elementen al genoeg voorhanden. Uiteindelijk mag de mens dus heel blij zijn dat onze ster veel later werd geboren.

De Amerikaanse ruimtesonde Viking 1, met aan boord de Viking 1 Marslander, begeeft zich in een baan om de planeet Mars nadat beide ruimtetuigen op 20 augustus 1975 werden gelanceerd. Viking 1 was opgesplitst in twee gedeeltes. Een orbiter die de communicatie met de Aarde onderhield, foto's maakte van Mars (om geschikte landingsplaatsen te checken) en zijn twee maantjes Phobos en Deimos en andere gegevens verzamelde. Daarnaast een lander die foto's van het oppervlak maakte, weerkundige gegevens verzamelde en een laboratorium aan boord had om eventueel leven aan te tonen. Foto: NASA