Sterrenkunde

Zeven landen ondertekenen oprichting van het Square Kilometre Array Observatory

donderdag, 14 maart 2019 08:56

Op dinsdag 12 maart 2019 hebben in het Italiaanse Rome zeven landen de oprichting van het Square Kilometre Array Observatory (SKAO) ondertekend. De Square Kilometre Array (SKO) is een gigantisch grote radiotelescoop die wordt gebouwd in Zuid-Afrika en Australië. De faciliteit zal bestaan uit vele duizenden schotels en antennes die met elkaar in verbinding staan. Op deze manier ontstaat een grote radiotelescoop met een ontvangstgebied van een vierkante kilometer (square kilometre) die de grootste en meest gevoelige radiotelescoop ter wereld moet worden.

Sterrenkunde in 2017: het jaaroverzicht in foto's! Hot!

donderdag, 21 december 2017 10:57

Sterrenkunde en de verkenning van ons zonnestelsel blijft nog steeds tot de verbeelding spreken van heel wat mensen. Dankzij krachtige observatoria op Aarde, ruimtesondes in banen om andere planeten en telescopen in de ruimte kunnen we pracht van de Zon, planeten, sterrenstelsels, nevels en andere sterrenkundige objecten als nooit tevoren aanschouwen. In dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste en meest indrukwekkende sterrenkundige foto's die in 2017 onze redactie kruisten. Alvast veel kijkplezier!

Natuurkundigen detecteren voor het eerst zwaartekrachtsgolven Hot!

donderdag, 11 februari 2016 11:50

De afgelopen weken stond de natuurkundegemeenschap op zijn kop aangezien er op sociale media geruchten de ronde deden dat er voor het eerst zwaartekrachtsgolven zouden zijn gedetecteerd. Vandaag, 11 februari 2016, werd uiteindelijk bevestigd dat wetenschappers voor het eerst zwaartekrachtsgolven hebben gedetecteerd met behulp van het Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory (LIGO). Zwaartekrachtsgolven, minieme rimpels in de ruimtetijd, werden honderd jaar geleden voorspelt door de bekende natuurkundige Albert Einstein en kunnen ontstaan waneer twee zwarte gaten fuseren of als zware sterren aan het einde van hun leven ontploffen.

Hoofdspiegel James Webb Space Telescope is compleet Hot!

vrijdag, 05 februari 2016 12:16

Deze week werd opnieuw een belangrijke fase in de bouw van de James Webb Space Telescope voltooid. Zo werd het 18de en laatste segment van de hoofdspiegel van deze nieuwe ruimtetelescoop op zijn voorziene plek geplaatst waardoor de bouw van de hoofdspiegel klaar is. Hierdoor werd een nieuwe mijlpaal bereikt in de bouw van een nieuwe ruimtetelescoop die op een dag de succesvolle Hubble Space Telescope moet vervangen.

Chili krijgt 's werelds eerste 'Dark Sky Sanctuary' Hot!

donderdag, 13 augustus 2015 00:13

De International Dark-Sky Association (IDA) heeft op de 29ste algemene vergadering van de Internationale Astronomische Unie in Honolulu, Hawaii, een gebied in Chili uitgeroepen tot 's werelds eerste 'Dark Sky Sanctuary'. Het gebied is 35 000 hectare groot en omvat enkele bekende astronomische observatoria in de gebieden Cerro Tololo en Cerro Pachón.

Steun het project: 'Sterren schitteren voor iedereen' Hot!

woensdag, 20 mei 2015 11:52

Alle kinderen uit het bijzonder (speciaal) onderwijs en kwetsbare kinderen moeten de kans krijgen de sterrenhemel te bewonderen met behulp van een telescoop. Dat is het uitgangspunt van de Werkgroep Kijkerbouw van de Volkssterrenwacht Armand Pien, naar een idee van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten. Scholen voor bijzonder (speciaal) onderwijs en instellingen voor kinderen met een beperking kunnen via sponsoring een prachtige telescoop aankopen voor een symbolisch bedrag.

Hubble viert 25ste verjaardag met deze prachtige foto Hot!

donderdag, 23 april 2015 18:14

Op 24 april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Hubble Space Telescope in de ruimte werd gebracht. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om de verjaardag van deze populaire en succesvolle ruimtetelescoop te vieren, heeft men een spectaculaire foto gepubliceerd van de gigantische cluster Westerlund 2.

25 jaar Hubble Space Telescope in 25 foto's Hot!

dinsdag, 21 april 2015 18:15

In april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Verenigde Staten tijdens een Space Shuttle-missie de legendarische Hubble Space Telescope in de ruimte brachten. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om dit zilveren jubileum in de kijker te zetten, selecteerde Spacepage 25 legendarische foto's van planeten, planetaire nevels, stervormingsgebieden en sterrenstelsels. Alvast veel kijkplezier ...

Onze ster is een nakomertje

zondag, 12 april 2015 20:00

Uit een nieuw en uitgebreid onderzoek is gebleken dat onze ster, de Zon, een nakomertje is. Zo is het duidelijk geworden dat de Zon later is ontstaan dan de meeste sterren in de Melkweg die ongeveer tien miljard jaar geleden zijn ontstaan tijdens een periode waarin sterren aan hoog tempo werd geproduceerd in voorlopers van spiraalstelsels.

Sterrenkunde en Twitter

maandag, 06 april 2015 18:02

Naast Facebook is Twitter ongetwijfeld ’s werelds meest bekende en gebruikte sociaalnetwerksite. Via deze internetdienst kunnen gebruikers berichten gratis de wereld insturen van maximaal 140 tekens lang. Doordat men via Twitter zeer makkelijk op de hoogte kan blijven van het laatste nieuws wordt deze dienst ook intensief gebruikt door sterrenkundige organisaties, observatoria en fabrikanten van telescopen.

De Russische ruimtesonde Venera 9 maakt na een geslaagde landing de eerste foto's van het oppervlak van de planeet Venus. Dit was de eerste keer in de ggeschiedenis van de ruimtevaart dat een ruimtetuig in een baan om Venus werd gebracht en dat een lander beelden vanop een andere planeet terug naar de Aarde stuurde. Foto: Roscosmos