Foto: NASA/JPL

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft nieuwe beelden van de dwergplaneet Pluto vrijgegeven waarop steeds meer details te zien zijn. Zo zijn op beelden, die gemaakt werden tussen 5 en 18 juni 2015, voor het eerst duidelijk heldere en donkere gebieden te zien die volgens wetenschappers een bewijs zijn dat er verschillende soorten landschappen bestaan op deze ijzige wereld.

De Amerikaanse ruimtesonde New Horizons bevindt zich momenteel (23 juni 2015) op 25 miljoen kilometer van de dwergplaneet Pluto. Op 14 juli 2015 moet dit ruimtetuig voor het eerst in de geschiedenis een scheervlucht maken langs Pluto en zijn grootste maan Charon. Hoe dichter het ruimtetuig zich bij Pluto en zijn manen begeeft, hoe duidelijker de beelden van deze onbekende werelden worden. Onderstaande beelden werden gemaakt met de Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) aan boord van New Horizons. Door de heldere en donkere gebieden op de foto's van Pluto lijkt het alsof de dwergplaneet geen ronde vorm heeft maar dit klopt niet. Uit opnamen gemaakt met ruimtetelescopen weten we dat Pluto vrijwel rond is. Verrassend genoeg zijn er op beelden van de Plutomaan Charon eveneens heldere en donkere gebieden te zien wat wil zeggen dat ook dit oppervlak verschillende soorten terreinen kent. Blijf Spacepage.be op de voet volgen voor het laatste nieuws over de New Horizons ruimtesonde!

Bekijk via dit overzicht alle beelden van de dwergplaneet Pluto gemaakt door New Horizons: Fotocollage New Horizons
Discussieer mee over de New Horizons ruimtemissie via dit speciaal forumtopic: http://www.astroforum.be/topic/3269-new-horizons-pluto/

PlutoFoto: NASA

CharonFoto: NASA

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1993

Het gebeurde toen

In Texas overlijdt op 69-jarige leeftijd de Amerikaanse astronaut Donald Kent Slayton. Tijdens zijn carrière als ruimtevaarder maakte hij deel uit van de legendarische Mercury 7 groep van astronauten en ging hij in 1975 de ruimte in tijdens de historische Apollo-Sojoez ruimtemissie. Tijdens het Mercury programma ging Slayton nooit de ruimte in doordat er hartproblemen werden vastgesteld bij de man waarna hij ging werken als hoofd van het astronautenbureau. Slayton heeft zich nooit neergelegd bij de beslissing van de vluchtartsen en liet zich in de jaren zeventig gezond verklaren na de zoveelste herkeuring. Hierna kon hij, als veertiger, zijn eerste en enige ruimtevlucht maken. Foto: NASA

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

Sociale netwerken