donderdag, 27 september 2012 09:54

Scherpste opname ooit van Pluto

Pluto (boven) en zijn maan Charon Pluto (boven) en zijn maan Charon Foto: Gemini Observatory / NSF / NASA / AURA

Astronomen zijn er in geslaagd om tot op heden de scherpste opname te maken van de dwergplaneet Pluto en zijn grootste maan Charon. De opname (zie boven) kon worden gemaakt nadat men een reeks van 'snapshots' had gemaakt met het nieuwe Differential Speckle Survey Instrument (DSSI) dat een onderdeel is van de achter meter grote Gemini North telescoop op Hawaï.

De onderzoekers zijn enorm onder de indruk van de kwaliteit van de nieuwe opname aangezien deze werd gemaakt vanop Aarde en Pluto een zeer klein hemelobject is dat zich bijzonder ver van de Aarde bevindt. Pluto en Charon bevinden zich momenteel op een afstand van bijna 6 miljard kilometer van de Zon wat te vergelijken is met veertig maal de afstand Zon-Aarde. De techniek waarmee de astronomen Pluto hebben kunnen fotograferen, zal ook gebruikt worden in de zoektocht naar aardachtige planeten die rond andere sterren draaien (exoplaneten).

Dit gebeurde vandaag in 1983