woensdag, 30 maart 2016 17:02

Amateurs zien inslag op Jupiter Hot!

De pijl geeft de mogelijke inslag weer in de atmosfeer van de planeet Jupiter De pijl geeft de mogelijke inslag weer in de atmosfeer van de planeet Jupiter Foto: John McKeon

Uit waarnemingen die gemaakt werden door amateur-astronomen blijkt dat er eerder deze maand de planeet Jupiter opnieuw is getroffen door een hemelobject. Zo maakte de Oostenrijkse amateursterrenkundige Gerrit Kernbauer in de nacht van woensdag 16 op donderdag 17 maart 2016 video-opnamen van Jupiter waarop aan de rand van de planeetschijf duidelijk een korte, heldere flits te zien is. Ook de Ierse amateur-astronoom John McKeon nam rond hetzelfde tijdstip een vergelijkbare flits waar op beelden die hij had gemaakt van de planeet Jupiter.

De video-opnamen van Jupiter door Gerrit Kernbauer werden gemaakt met een Skywatcher 20-centimeter spiegeltelescoop. Uiteindelijk bekeek Gerrit Kernbauer pas tien dagen later zijn opgenomen beelden waarna hij aan de rand van de planeetschijf een korte maar heldere lichtflits opmerkte. De inslag duurt minder dan één seconde en vond plaats om 01u18 Europese tijd. Vervolgens werd de ontdekking wereldkundig gemaakt via verschillende internationale sterrenkundige websites en sociale media. Ondanks de kleine flits moet het in werkelijkheid een gigantische explosie zijn geweest dat wellicht werd veroorzaakt door een planetoïde of komeet die de dampkring van Jupiter is ingedoken. Aangezien er geen 'littekens' in de atmosfeer van Jupiter te zien zijn, moet het object dat is ingeslagen niet zo groot zijn geweest. Toch is bij deze inslag een gigantische hoeveelheid kinetische energie vrijgekomen als gevolg van de massa en zwaartekracht van deze planeet waardoor het object een enorme snelheid heeft gekregen. Jupiter is de grootste planeet uit ons zonnestelsel en werd eerder ook al het slachtoffer van inslagen veroorzaakt door planetoïden en kometen. Deze gasplaneet wordt onder astronomen dan ook vaak omschreven als 'stofzuiger' van het zonnestelsel aangezien zijn enorme aantrekkingskracht en positie in het zonnestelsel veel objecten naar zich toe 'zuigt'. Zo werd Jupiter de afgelopen 22 jaar al vijf maal getroffen waarvan de inslag van de komeet Shoemeker-Levy 9 in de zomer van 1994 ongetwijfeld de beroemdste is. Door de steeds beter wordende telescopen zien amateur-astronomen dan ook steeds vaker fenomenen als inslagen op de planeet Jupiter. Onderaan dit artikel kan u de beelden van de inslag op Jupiter bekijken!

De Amerikaanse Marslander Phoenix maakt een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de noordpoolkap van de planeet. Deze 250 kilogram zware lander werd uitgerust met een robotarm die 2,3 meter ver reikt, een camera met stereovisie, een gasanalysator, ovens voor de thermal and evolved-gas analyzer, een camera aan de onderzijde om de landing te filmen en een meteorologisch station. Op 31 juli 2008 werd door NASA aan de hand van gegevens afkomstig van de Phoenix Marslander bevestigd dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA