dinsdag, 26 mei 2015 10:24

Helderste sterrenstelsel ooit ontdekt

Artistieke impressie van het helderste sterrenstelsel uit het heelal WISE J224607.57-052635.0 Artistieke impressie van het helderste sterrenstelsel uit het heelal WISE J224607.57-052635.0 Foto: NASA

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse WISE infraroodsatelliet een ver sterrenstelsel ontdekt dat meer licht geeft dan 300 biljoen zonnen. Ter vergelijking: dit sterrenstelsel is 25 000 keer helderder dan de Melkweg. Hierdoor is dit het helderste sterrenstelsel dat ooit werd ontdekt.

Astronomen vermoeden dat het sterrenstelsel, dat de naam 'WISE J224607.57-052635.0' draagt, wellicht een gigantisch zwart gat in zijn kern heeft dat grote hoeveelheden gas opslokt. Dit aangetrokken gas verzamelt zich in een schijf rond het zwarte gat waarin de temperatuur zou oplopen tot miljoenen graden Celsius. Bij deze extreme hoge temperaturen produceert het opgeslokte gas grote hoeveelheden eneregierijke straling die geabsorbeerd wordt door stofwolken die zich in de directe omgeving van het zwarte gat bevinden. Het stof warmt vervolgens op en wordt hierdoor een bron van infraroodstraling dat opgemerkt wordt door infraroodsatellieten als de Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE).

Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 12,5 miljard lichtjaar van ons en behoort tot een nieuwe klasse van sterrenstelsels: extremely luminous infrared galaxies (extreem heldere infraroodstelsels). Vrijwel alle sterrenstelsels hebben in hun kern een zwart gat maar het is de eerste maal dat een dergelijk gigantisch zwart gat op een dergelijke afstand werd waargenomen. Doordat het licht afkomstig van WISE J224607.57-052635.0 er 12,5 miljard jaar heeft overgedaan om ons te bereiken, wil dit zeggen dat het zwarte gat in het centrum van dit sterrenstelsel al miljarden zonmassa's zwaar was toen het heelal tien keer zo jong was als nu. Naast het superheldere sterrenstelsel WISE J224607.57-052635.0 ontdekte de Amerikaanse satelliet WISE ook nog tientallen minder heldere infraroodstelsels. Hoe al deze sterrenstelsels aan hun kolossale zwarte gaten komen, is nog onduidelijk. Astronomen sluiten niet uit dat zwarte gaten veel sneller kunnen groeien dan tot nu toe voor mogelijk werd gehouden.

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

NGC 1931