dinsdag, 17 december 2013 06:42

Heeft ons Melkwegstelsel dan toch vier spiraalarmen?

Artistieke impressie van ons Melkwegstelsel Artistieke impressie van ons Melkwegstelsel Foto: Nick Risinger

Uit een onderzoek, dat twaalf jaar heeft geduurd, blijkt dat ons Melkwegstelsel dan toch vier spiraalarmen heeft. Nadat men in de jaren '50 voor het eerst de structuur van ons sterrenstelsel in kaart had gebracht, concludeerde men dat dit vier spiraalarmen had. In 2008 kwam men hier op terug op basis van metingen met de infraroodruimtetelescoop Spitzer en besloot men dat het Melkwegstelsel slechts twee spiraalarmen had.

Volgens een team van onderzoekers, onder leiding van James Urquhart van het Max-Planck-Instituut voor Radioastronomie in Bonn, heeft ons Melkwegstelsel dan toch vier spiraalarmen. De wetenschappers kwamen tot deze bevinding nadat men de verdeling van jonge en hete reuzensterren bestudeerde met behulp van radiotelescopen in Australië, de Verenigde Staten en China. Uiteindelijk werden ongeveer 1 650 jonge, hete reuzensterren bestudeert. Deze sterren hebben een kort leven en bevinden zich ongeveer op de plaats waar ze zijn ontstaan. Hoe het komt dat de Spitzer ruimtetelescoop slechts twee spiraalarmen zag, ligt waarschijnlijk aan het feit dat de ruimtetelescoop zich richtte op de verdeling van lichtere, koele sterren die vergelijkbaar zijn met de Zon. Deze sterren worden veel ouder en verspreiden zich hierdoor ook doorheen het Melkwegstelsel.

Bron: Massive stars mark out Milky Way’s ‘missing arms’

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…