donderdag, 09 januari 2014 20:18

Een sterrenstelsel met twee kernen

Het sterrenstelsel M83 Het sterrenstelsel M83 Foto: NASA / ESA / Hubble Heritage Team

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington, DC is een nieuwe, opmerkelijke Hubble-foto voorgesteld. Zo is op deze foto het bekende sterrenstelsel Messier 83 (M83) te zien met daarin, op het eerste zicht, een dubbele kern.

Messier 83 is een prachtig sterrenstelsel dat we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Waterslang en bevindt zich op een afstand van ongeveer 15 miljoen lichtjaar van ons. Dit balkspiraalstelsel is één van de grootste van zijn soort in onze kosmische omgeving. Het sterrenstelsel behoort ook tot de Centaurus A/M83 Groep waartoe ook de stelsels Centaurus A en NGC 5253 behoren. De recente waarnemingen met behulp van de Hubble Space Telescope laten zien dat er opvallend veel supernova-explosies plaatsvinden in dit sterrenstelsel en dit een dubbele kern heeft. De aanwezigheid van een dubbele kern betekent echter niet dat dit sterrenstelsel over twee superzware zwarte gaten beschikt. Astronomen vermoeden dat er zich in de kern van M83 één superzwaar zwart bevindt met daarrond een scheve schijf van sterren. Hierdoor lijkt het alsof M83 een dubbele kern heeft. Dat er in dit sterrenstelsel ook veel supernova-explosies plaatsvinden, weet men al een tijdje. Zo heeft men de afgelopen eeuw tal van supernovae waargenomen in M83 waaronder SN 1923A, SN 1945B en SN 1950B. Een supernova is een verschijnsel waarbij een ster op spectaculaire wijze explodeert. Tijdens een supernova-explosie straalt een ster een enroem hoeveelheid licht uit dat vergelijkbaar is met de lichtkracht van honderden miljoenen tot meer dan een miljard zonnen. De Hubble Space Telescope heeft nu ook restanten gevonden in M83 van meer dan 300 supernovae. Op de nieuwste Hubble-foto van M83 zijn verschillende heldere roze en blauwe gebieden te zien die volgens astronomen ook wijzen op stervormingsgebieden.

M83 M83 - Foto: NASA / ESA / Hubble Heritage Team