donderdag, 26 juni 2014 00:00

Nabije superaarde behoort tot de meest aarde-achtige exoplaneten Hot!

Artistieke impressie van de exoplaneet Gliese 832 c in vergelijking met de Aarde Artistieke impressie van de exoplaneet Gliese 832 c in vergelijking met de Aarde Foto: Planetary Habitability Laboratory

Een internationaal team van astronomen, onder leiding van Robert A. Wittenmyer van de University of New South Wales in Australië, heeft een exoplaneet ontdekt die iets groter is dan de Aarde en slechts vijfmaal zo zwaar is als onze planeet. Deze superaarde bevindt zich op een afstand van 'slechts' zestien lichtjaar van onze planeet en behoort tot de meest 'aarde-achtige' exoplaneten.

De planeet Gliese 832 c draait om de 36 dagen om de ster Gliese 832 dat een rode dwergster is. Doordat deze ster zich op 'slechts' zestien lichtjaar van de Aarde bevindt, is deze ster vanop Aarde al waar te nemen met een kleine telescoop. Ter vergelijking: ons Melkwegstelsel is maar liefst 100 000 lichtjaar groot. Voor sterrenkundigen is de exoplaneet Gliece 832 c een zeer interessante planeet aangezien deze zich in de zogeheten 'leefbare zone' bevindt om zijn moederster en evenveel energie van zijn moederster ontvangt als de Aarde ontvangt van de Zon. Hierdoor zou de oppervlaktetemperatuur van deze planeet mild zijn. Rode dwergsterren zijn koeler en zwakker dan bijvoorbeeld onze ster waardoor de leefbare zone rondom dergelijke sterren zich veel dichter bij deze ster bevindt ten opzichte van de leefbare zone in ons zonnestelsel. Doordat de omloopbaan van Gliese 832 c minder cirkelvormig is als die van onze planeet kunnen er wel extreme seizoensverschillen ontstaan. Indien de atmosfeer van Gliese 832 c een hogere dichtheid heeft als de Aarde zou deze exoplaneet net zo onleefbaar kunnen zijn als Venus. Toch behoort Gliece 832 c volgens astronomen tot één van de meest aarde-achtige exoplaneten die we tot op heden kennen. Op de 'Habitable Exoplanets Catalog', een lijst met leefbare exoplaneten, staat Gliese 832 c dan ook in de top drie. Rondom de ster Gliese 832, die zich in het zuidelijke sterrenbeeld Kraanvogel (Grus) bevindt, bevindt zich ook de exoplaneet Gliese 832 b. Deze Jupiter-achtige planeet werd in september 2008 al ontdekt en draait om de 9,4 jaar om zijn moederster.

Bron: A Nearby Super-Earth with the Right Temperature but Extreme Seasons

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…