maandag, 06 januari 2014 19:57

Exoplaneet ontdekt met dezelfde massa als de Aarde Hot!

Artistieke impressie van de exoplaneet KOI-314c Artistieke impressie van de exoplaneet KOI-314c Foto: C. Pulliam / D. Aguilar (CfA)

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington DC hebben astronomen laten weten dat ze voor het eerst een exoplaneet hebben ontdekt met ongeveer dezelfde massa als de Aarde. Tot op heden is dit de lichtste exoplaneet waarvan zowel de massa alsook de afmetingen bekend zijn.

De planeet, genaamd KOI-314c, is ongeveer 60% groter dan de Aarde maar is veel lichter. Dit betekent dat deze exoplaneet wellicht voor een groot deel uit gassen bestaat. KOI-314c cirkelt rond een zwakke rode dwergster die zich ongeveer 200 lichtjaar van onze planeet bevindt. Om de 23 dagen maakt KOI-314c één omwenteling om zijn moederster. Ondanks het feit dat de moederster relatief klein en koel is, bedraagt de temperatuur op het oppervlak van KOI-314c toch nog ongeveer 100 graden Celsius. Hierdoor is het op deze planeet te warm voor leven zoals wij dit kennen. KOI-314c heeft een gemiddelde dichtheid die slechts 30% groter is dan die van water wat er dan weer op wijst dat deze planeet gehuld is in een kilometers dikke atmosfeer van waterstof en heliumgas. Het internationale team van astronomen kon deze eigenschappen achterhalen aan de hand van gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop. Oorspronkelijk waren de astronomen in de Kepler-gegevens niet op zoek naar exoplaneten maar wel naar manen om exoplaneten en werd deze planeet per 'toeval' ontdekt. Volgens de astronomen wijzen al deze bijzondere eigenschappen er op dat KOI-314c ooit groter en zwaarder is geweest. Zo zou deze planeet wellicht ooit een gasplaneet als Neptunus zijn geweest die door de intense straling van zijn moederster een groot deel van zijn atmosferische gassen is kwijtgeraakt. Rond de moederster cirkelt ook nog een tweede exoplaneet. Deze planeet, KOI-314b, is ongeveer even groot als KOI-314c maar weegt viermaal zoveel als onze planeet.

Bron: http://www.cfa.harvard.edu/news/2014-01

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

Messier 42 (Orionnevel)