Foto: SpaceX

SpaceX is een stap dichter bij het verkrijgen van wettelijke goedkeuring voor de volgende Starship testvlucht, een kritieke lancering nadat de vorige twee mislukten. De Federal Aviation Administration (FAA) kondigde eind 15 mei 2025 aan dat het zijn licentie voor de lancering van Starship heeft bijgewerkt voor de volgende lancering van de gigantische raket. Die update omvatte een milieugoedkeuring eerder deze maand waardoor SpaceX tot 25 lanceringen per jaar mag uitvoeren vanaf haar Starbase test- en lanceerbasis in het zuiden van Texas, vijf keer de vorige jaarlijkse limiet.

De FAA merkte echter op dat de licentie-update alleen SpaceX niet toestaat om zijn volgende Starship-lancering, bekend als Flight 9, uit te voeren. “SpaceX mag niet lanceren totdat de FAA het onderzoek naar het ongeluk met Starship Flight 8 heeft afgerond of heeft besloten dat het vliegtuig weer kan vliegen”, aldus de FAA in een verklaring. “De FAA bestudeert het rapport over het ongeluk dat SpaceX op 14 mei heeft ingediend.” Tijdens Flight 8 in maart kreeg Starship te maken met wat SpaceX een “energetische gebeurtenis” noemde in het achterste gedeelte van de bovenste trap van Starship tijdens de lancering, waardoor verschillende Raptor-raketmotoren afsloegen en de raket de standcontrole verloor. Het voertuig kwam terug boven de Caraïben.

Dit was vergelijkbaar met een storing tijdens Flight 7 in januari. SpaceX zei kort voor de lancering van vlucht 8 dat de bovenste trap een “harmonische respons had die tijdens de vlucht meerdere keren sterker was dan tijdens het testen”, waardoor het voortstuwingssysteem onder druk kwam te staan en er drijfgaslekken ontstonden die brand veroorzaakten. De FAA accepteerde deze bevindingen op 31 maart 2025. Op dat moment hadden noch de FAA noch SpaceX details bekend gemaakt over de mogelijke oorzaak van het falen van Flight 8. De FAA verklaarde toen dat de lanceringen van Starship niet zouden worden hervat totdat het rapport over het ongeluk met Flight 8 was geaccepteerd of totdat er een ander besluit was genomen dat de lanceringen veilig konden worden hervat.

SpaceX gaat verder met de voorbereidingen voor Flight 9, waaronder een zogeheten 'static fire test' van de bovenste trap van de Starship op 13 mei. Het ruimtevaartbedrijf zei toen dat het bezig was met “de laatste voorbereidingen” voor de lancering. Berichten over het luchtruim en de scheepvaart geven aan dat de lancering al op 22 mei 2025 kan plaatsvinden, in afwachting van goedkeuring door de FAA. “Net voor de Starship-vlucht volgende week, zal ik een bedrijfspraatje geven waarin ik het Mars-plan uitleg in Starbase, Texas,” postte Elon Musk, chief executive van SpaceX, op sociale media 13 mei, eraan toevoegend dat het praatje ook online zal worden gestreamd.

Na de twee eerdere mislukkingen van het Starship wilden sommigen in het Caribisch gebied wijzigingen in de baan van het Starship om de sluiting van het luchtruim en andere verstoringen door vallend puin te voorkomen. ProPublica meldde 15 mei dat Stephen Doughty, de Britse minister die verantwoordelijk is voor overzeese gebieden zoals de Turks- en Caicos-eilanden in het Caribisch gebied, contact opnam met het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken om wijzigingen aan te brengen in het vluchtprofiel en de timing van het Starship om de risico's voor de eilanden te minimaliseren.

De FAA publiceerde op 15 mei een milieubeoordeling voor de bijgewerkte sluitingen van het luchtruim voor de lancering van Vlucht 9. Het zogeheten 'aircraft hazard area', of AHA, strekt zich nu uit tot de Bahama's en de Turks- en Caicoseilanden. “De ongelukken met Starship van Flight 7 en 8 veroorzaakten een grotere kans op falen van het voertuig en dus een grotere AHA,” aldus het document. In het document staat dat meer dan 175 vluchten getroffen zouden worden door de sluiting van het luchtruim, waarvan vele gemiddeld 40 minuten vertraagd zouden zijn om de gevarenzone te vermijden. De lancering zou ook plaatsvinden “buiten de piekperiodes”, met een verwachte lancering om 19:30 uur. Bovendien zal de belangrijkste luchthaven van de Turks- en Caicos, Providenciales International Airport, tijdens de lancering gesloten zijn.

Bron: SpaceNews.com

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1971

Het gebeurde toen

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

Ontdek meer gebeurtenissen

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

Sociale netwerken