Foto: IRSO/Robert Lea

Het Indiase zonne-observatorium Aditya-L1 is na een reis van vier maanden in zijn definitieve baan om de zon terechtgekomen. Dit is het meest recente succes op vlak van ruimtevaart en ruimte-onderzoek van 's werelds dichtstbevolkte natie. De Aditya-L1 missie van de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO werd in september 2023 gelanceerd en heeft een reeks instrumenten aan boord om de buitenste lagen van de zon te meten en te observeren. Wetenschappers hopen met deze missie meer te leren over het effect van de activiteit van de zon op het ruimteweer en de aarde.

"India creëert weer een mijlpaal," zei premier Narendra Modi zaterdag in een bericht op X. "Het is een bewijs van de niet aflatende toewijding van onze wetenschappers bij het realiseren van een van de meest complexe en ingewikkelde ruimtemissies." Jitendra Singh, de Indiase minister van Wetenschap en Technologie, zei op sociale media dat de ruimtesonde zijn laatste baan had bereikt "om de mysteries van de verbinding tussen zon en aarde te ontdekken". Het ruimtevaartuig heeft zich op Lagrangepunt 1 gepositioneerd, van waaruit het een uitgebreide studie van de zon zal uitvoeren, met de nadruk op de zonnecorona en de invloed ervan op het ruimteweer. De satelliet heeft in vier maanden tijd ongeveer 1,5 miljoen kilometer afgelegd, slechts een fractie van de afstand tussen de aarde en de zon van 150 miljoen kilometer.

Deze missie is vernoemd naar het Hindi woord voor de zon en volgt op India's recente prestatie om als eerste land succesvol te landen op de zuidpool van de maan, met de Chandrayaan-3 missie in augustus vorig jaar. Wetenschappers die betrokken zijn bij het Aditya-L1 project willen inzicht krijgen in de invloed van zonnestraling op het toenemende aantal satellieten in een baan om de aarde, met speciale aandacht voor fenomenen die van invloed zijn op ondernemingen zoals het Starlink-communicatienetwerk van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het onbemande ruimtetuig, die naar verluidt 48 miljoen dollar kost, zal ook coronale massa-ejecties bestuderen, een periodiek verschijnsel waarbij enorme ontladingen van plasma en magnetische energie vrijkomen uit de atmosfeer van de zon. Deze uitbarstingen zijn zo krachtig dat ze de aarde kunnen bereiken en de werking van satellieten kunnen verstoren.

"De gebeurtenis van vandaag was alleen het plaatsen van de Aditya-L1 in de zogeheten 'Halo-baan'. Een halo-baan is een periodieke, driedimensionale baan in de buurt van een van de Lagrangepunten (L1, L2 of L3).Veel mensen zijn geïnteresseerd in het begrijpen van dit effect. Dus we kijken uit naar veel wetenschappelijke resultaten in de komende dagen. Met de resterende brandstof in de satelliet is een levensduur van minstens vijf jaar gegarandeerd," vertelde ISRO-voorzitter S Somanath aan verslaggevers in India. "We moeten absoluut meer te weten komen over de zon, omdat die het ruimteweer bepaalt," vertelde Manish Purohit, een voormalig ISRO-wetenschapper, aan persbureau Reuters. De lage baan om de aarde zal de komende jaren bijzonder druk worden, voegde hij eraan toe. ISRO heeft sinds de lancering van het zonne-observatorium regelmatig updates van de missie gedeeld via berichten op X.

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA en het Europees ruimteagentschap ESA hebben talloze sondes naar het centrum van het zonnestelsel gestuurd, te beginnen met het Pioneer-programma van NASA in de jaren zestig. Japan en China hebben allebei hun eigen zonne-observatiemissies in een baan om de aarde gelanceerd. Maar de nieuwste missie van India is de eerste van een Aziatische natie die in een baan om de zon wordt gebracht.

In Australië wordt de Anglo-Australian Telescope (AAT) voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop, die werd gebouwd door Australië en het Verenigde Koninkrijk, heeft een diameter van 3,9 meter. Deze telescoop wordt gebruikt door de Australian Astronomical Observatory en bevindt zich op de terreinen van het Siding Spring Observatory dat gelegen is op een hoogte van 1.100 meter. Vanop deze locatie verricht men met de Anglo-Australian Telescope astronomisch onderzoek zoals spectroscopie in de zuidelijke sterrenhemel. Foto: David Malin