dinsdag, 25 februari 2014 10:15

Rotsblok slaat in op de Maan Hot!

(1 Stem)
De waargenomen lichtflits op de Maan De waargenomen lichtflits op de Maan Foto: José Madiedo / MIDAS

Een Spaanse astronoom is op 11 september 2013 getuige geweest van een uniek fenomeen. Zo zag José Madiedo van de universiteit van Huelva op die dag een rotsblok inslaan op het oppervlak van de Maan. De inslag vond plaats in het Mare Nubium gebied op de Maan en werd gefilmd door een videocamera.

Astronoom José Madiedo bestudeerde op 11 september 2013 de Maan en zag plots, omstreeks 21u07 Belgische tijd, een heldere lichtflits opduiken in het Mare Nubium gebied. Dit is een met lava gevuld basin op de Maan. De heldere flits duurde maar liefst acht seconden en werd veroorzaakt door een rotsblok die met hoge snelheid insloeg op het Maanoppervlak. De rotsblok zou ongeveer 400 kilogram zwaar zijn geweest en sloeg met een snelheid van ongeveer 61 000 kilometer per uur in op de Maan. De inslag creëerde een nieuwe krater die een diameter heeft ongeveer veertig meter. De lichtflits die werd veroorzaakt door de impact was heel kort net zo helder als de Poolster wat wil zeggen dat deze zichtbaar moet zijn geweest vanop Aarde. Doordat de Maan geen dampkring heeft, komen ook kleine hemellichamen zoals planetoïden in botsing met het Maanoppervlak. Indien deze ruimtesteen richting Aarde was gevlogen, had deze nooit het aardoppervlak bereikt doordat de steen zou zijn verbrand in de atmosfeer van onze planeet. Hieronder kan u het filmpje bekijken van de rotsblok die insloeg op het Maanoppervlak.

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…