woensdag, 03 juli 2013 18:28

Manen van Pluto heten voortaan Kerberos en Styx

Pluto en zijn manen Pluto en zijn manen Foto: NASA

Het is nu officieel! De laatste twee ontdekte manen van de dwergplaneet Pluto heten vanaf voortaan 'Kerberos' en 'Styx'. In 2010 en 2011 ontdekte NASA een vierde en vijfde maan rondom Pluto die tijdelijk de naam P4 en P5 kregen. Na een rondvraag op het internet kregen de twee kleine hemellichamen uiteindelijk hun nieuwe naam.

De naam 'Kerberos' stelt in de Griekse mythologie de driekoppige hond voor die het hiernamaals bewaakt en 'Styx' staat in de mythologie ook voor de rivier die levenden en doden van elkaar scheidt. De meest populaire naam die voortkwam uit de rondvraag was Vulcan. Deze naam verwijst naar de geboorteplaats van Dr. Spock in Star Trek maar werd door de Internationale Astronomische Unie niet aanvaard omdat deze in het verleden al werd gebruikt als naam voor een hypothetische planeet tussen Mercurius en de Zon. Tot op heden werd deze planeet nog nooit ontdekt. De term 'vulcanoid' wordt vandaag de dag wel gebruikt voor planetoïden die zich tussen Mercurius en de Zon bevinden. Terwijl Kerberos een diameter zou hebben van 13 tot 34 kilometer heeft Styx dan weer een diameter van 10 tot 25 kilometer. De drie andere manen rondom Pluto werden in 1978 en 2005 ontdekt. De grootste maan rondom Pluto is Charon en heeft een diameter van 1 043 kilometer. De twee andere manen, Nix en Hydra, hebben een diameter van 50 tot 100 kilometer. Astronomen en andere wetenschappers kijken ondertussen uit naar 2015. In dat jaar komt de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons aan bij Pluto zodat de dwergplaneet en zijn manen uitvoerig kan onderzocht worden.

Pluto

De Italiaanse astronoom Giovanni Battista Donati ziet vanuit Firenze voor het eerst de komeet C/1858 L1 die later de naam 'Comet Donati' krijgt. Deze komeet zou uiteindelijk de op één na meest indrukwekkende komeet worden van de 19de eeuw en is de eerste komeet die ooit gefotografeerd werd. Zo werd deze komeet op 28 september 1858 vanop de Harvard College Observatory gefotografeerd door George P. Bond.

M74, ook gekend als NGC 628, is een spectaculair spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Pisces (Vissen) dat we vanuit bovenaanzicht bekijken (ook wel 'face-on' genaamd in het Engels). Op langbelichte…