dinsdag, 03 december 2019 12:54

Indiase gecrashte maanlander eindelijk gevonden Hot!

Locatie van de gecrashte Indiase maanlander Vikram. Locatie van de gecrashte Indiase maanlander Vikram. Foto: NASA/Goddard/Arizona State University

Dankzij opnames gemaakt door NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) heeft men eindelijk de laatste rustplaats gevonden van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. Deze maanlander, die deel uitmaakte van de ambitieuze Indiase Chandrayaan 2 maanmissie, had normaal in september 2019 een zachte landing moeten maken op het oppervlak van de maan maar tijdens de afdaling ging het echter goed mis.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakte op maandag 2 december 2019 bekend dat de Indiase Vikram maanlander werd teruggevonden op beelden die de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) al op 17 september had gemaakt. In de zoektocht naar de gecrashte maanlander kon iedereen beelden afspeuren van het maanoppervlak naar sporen van Vikram. De eerste persoon die brokstukken van de Vikram maanlander ontdekte, was de Indiase IT’er Shan Subramanian. Na vervolgonderzoek is ook NASA er nu van overtuigd dat de sporen van het puin op het maanoppervlak afkomstig zijn van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. De maanlander zou het slachtoffer zijn geweest van een softwarefout waardoor men iets meer dan twee kilometer boven het maanoppervlak plots alle contact verloor. Na zijn lancering in juli 2019 wou India het vierde land ter wereld worden dat een onbemand ruimtetuig kon laten landen op het oppervlak van de maan. De Vikram maanlander zou zelfs het eerste ruimtetuig worden dat zou landen op de zuidpool van de maan. Aan boord van de Vikram maanlander bevond zich ook de kleine robotwagen Pragyan. Na het verlies van de communicatie met de Vikram lander geloofde de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO nog dat de landing was geslaagd. De beelden van de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) laten nu zien dat de onbemande lander is neergestort. Ondertussen cirkelt de Chandrayaan 2 ruimtesonde nog steeds in een polaire baan om de maan. Daar zoekt het Indiase ruimtetuig onder meer naar sporen van bevroren water in diepe kraters nabij de polen van de maan. Verwacht wordt dat de Chandrayaan 2 ruimtesonde nog zeker zeven jaar operationeel zal blijven.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

M23, ook gekend als NGC 6494, is een mooie open sterrenhoop in het zomersterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Op een afstand van 2 150 lichtjaar komt de schijnbare diameter van 27' overeen…