dinsdag, 03 december 2019 12:54

Indiase gecrashte maanlander eindelijk gevonden Hot!

Locatie van de gecrashte Indiase maanlander Vikram. Locatie van de gecrashte Indiase maanlander Vikram. Foto: NASA/Goddard/Arizona State University

Dankzij opnames gemaakt door NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) heeft men eindelijk de laatste rustplaats gevonden van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. Deze maanlander, die deel uitmaakte van de ambitieuze Indiase Chandrayaan 2 maanmissie, had normaal in september 2019 een zachte landing moeten maken op het oppervlak van de maan maar tijdens de afdaling ging het echter goed mis.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakte op maandag 2 december 2019 bekend dat de Indiase Vikram maanlander werd teruggevonden op beelden die de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) al op 17 september had gemaakt. In de zoektocht naar de gecrashte maanlander kon iedereen beelden afspeuren van het maanoppervlak naar sporen van Vikram. De eerste persoon die brokstukken van de Vikram maanlander ontdekte, was de Indiase IT’er Shan Subramanian. Na vervolgonderzoek is ook NASA er nu van overtuigd dat de sporen van het puin op het maanoppervlak afkomstig zijn van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. De maanlander zou het slachtoffer zijn geweest van een softwarefout waardoor men iets meer dan twee kilometer boven het maanoppervlak plots alle contact verloor. Na zijn lancering in juli 2019 wou India het vierde land ter wereld worden dat een onbemand ruimtetuig kon laten landen op het oppervlak van de maan. De Vikram maanlander zou zelfs het eerste ruimtetuig worden dat zou landen op de zuidpool van de maan. Aan boord van de Vikram maanlander bevond zich ook de kleine robotwagen Pragyan. Na het verlies van de communicatie met de Vikram lander geloofde de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO nog dat de landing was geslaagd. De beelden van de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) laten nu zien dat de onbemande lander is neergestort. Ondertussen cirkelt de Chandrayaan 2 ruimtesonde nog steeds in een polaire baan om de maan. Daar zoekt het Indiase ruimtetuig onder meer naar sporen van bevroren water in diepe kraters nabij de polen van de maan. Verwacht wordt dat de Chandrayaan 2 ruimtesonde nog zeker zeven jaar operationeel zal blijven.

De Russische Loena 24 Maanlander maakt een zachte landing op het oppervlak van de Maan in de Mare Crisium. Loena 24 is de laatste van drie onbemande Maanmissies waarbij de Sovjet-Unie een grondmonster van de Maan naar de Aarde bracht.

M47, ook gekend als NGC 2422, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) die bestaat uit een 50-tal sterren, verspreid over twaalf lichtjaar. De cluster staat op…