woensdag, 11 juli 2012 20:39

Hubble ontdekt vijfde maan rondom Pluto Hot!

(1 Stem)
Pluto en zijn manen Pluto en zijn manen Foto: NASA / ESA

Sterrenkundigen hebben met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een vijfde maan ontdekt rondom de dwergplaneet Pluto. De ontdekking werd door een tweet op Twitter, afkomstig van Pluto-deskundige Alan Stern, aan de wereld bekendgemaakt. Volgens de eerste berekeningen is het maantje ongeveer 10 tot 25 kilometer groot en cirkelt het op een afstand van 95 000 kilometer om de dwergplaneet.

Deze ontdekking zorgt opnieuw voor heel wat discussies binnen de wereld van de astronomie aangezien velen verbaasd zijn dat een kleine dwergplaneet als Pluto een grote verzameling manen heeft. Wetenschappers vermoeden dan ook dat deze manen overblijfselen zijn van een botsing tussen Pluto en een soortegelijk hemellichaam. Anderen stellen de status van Pluto als 'dwergplaneet' opnieuw in vraag. De eerste maan rondom Pluto, Charon, werd in 1978 ontdekt. De tweede en derde manen, Nix en Hydra werden ook al door de Hubble Space Telescope in 2006 ontdekt en in 2011 volgde het naamloze maantje 'P4'. De vijfde maan heeft als officiële aanduiding S/2012 (134340) 1 en zal onder sterrenkundigen ook 'P5' genoemd worden. Pluto, die in 1930 ontdekt werd door Clyde W. Tombaugh, werd in 2006 gedegradeerd van planeet tot dwergplaneet door zijn geringe omvang en sterk elliptische baan om de Zon. De kleine dwergplaneet heeft een diameter van 2 324 kilometer en maakt éénmaal om de 247 jaar een omwenteling om de Zon. In juli 2015 moet de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons arriveren bij Pluto om de dwergplaneet en zijn maantjes als eerste van nabij te bestuderen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel.…